Zoover harkt het lekker binnen, ondanks hun platte businessmodel

Gisteravond zag ik in een vaag kroegje het tijdschrift Bizz liggen met daarin een artikel over vakantiebeoordelingssite Zoover. Er stonden voor mij veel nieuwe dingen in, dus ik dacht dat de strategie van Zoover wel een interessant onderwerp zou zijn voor een blogpost. Nu ik weer helder achter mijn computer zit zie ik alleen dat het een artikel is uit oktober 2008…. Hoezo oud nieuws…. :-).  Geen uitgebreide beschouwing daarom, maar wel even een paar interessante punten over het businessmodel van Zoover.
Plat businessmodel
Het meest interessante vond ik dat Zoover een heel basaal businessmodel heeft; ze halen namelijk al hun inkomsten uit advertenties. Maar dat doen ze wel op een goede manier. In 2008 had het bedrijf 60 mensen in dienst en behaalde het een omzet van zo’n 8 miljoen euro. Dan doe je het toch niet slecht!
Zoover-eigenaar Bas Rasker vertelt aan Bizz hoe het zit met hun verdienmodel:

We krijgen inkomsten uit twee kanalen. Allereerst verdienen we met advertenties op de website. Naast banners op CPM-basis maken we onder meer ook gebruik van Google Adsense. Deze zijn goed voor ongeveer 40% van de inkomsten. Daarnaast ontvangen we een vaste vergoeding (CPC) van de touroperators voor iedere bezoeker die via Zoover.nl doorklikt naar de website van de betreffende touroperator. Stel dat een bezoeker op Zoover.nl een hotel ziet waar hij heen wil, dan kan hij direct doorklikken naar de touroperator om het hotel te boeken. Wij krijgen daarvoor betaald, ongeacht of de bezoeker wel of niet een hotel boekt.

Veel simpeler dan dat kun je het niet maken. Mooi dat Zoover daar toch zoveel geld mee weten te verdienen… Slim dat ze niet op affiliate-basis met de touroperators samenwerken. Enerzijds omdat ze op de manier zoals ze het nu doen een stabielere vorm van inkomsten hebben (ze zijn immers minder afhankelijk van de touroperators), anderzijds omdat ze zo het spanningsveld met de onafhakelijkheid van Zoover vermijden. De onafhankelijkheid van  Zoover is de grootste kracht, als ze die verliezen valt het hele bestaansrecht van de site weg volgens mij.
Nieuw businessmodel?
Ze zitten niet stil bij Zoover. De focus ligt op een verdere internationale uitrol (waar ze al ver gevorderd mee zijn). In het artikel geeft directeur Bas Rasker aan dat ze bezig zijn met een nieuw businessmodel, waar hij op dat moment nog niet veel over kan zeggen. Het interview is inmiddels een jaar oud, dus ik ga er vanuit dat ze dat nieuwe businessmodel nu wel geimplementeerd hebben :-). Ik alleen nu de tijd niet om uit te zoeken wat dat precies is. Als ik meer weet plaats ik hier later een update. Eventuele tips zijn welkom in de comments!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *