Winst versus taakgerichtheid bij mediatypen

Gisteren schreef ik over wat de opkomst van mobiel internet betekent voor het businessmodel van Google. Van daaruit dacht ik verder na over hoe we verschillende mediatypen gebruiken en in welke mate we bij ieder type:

  • openstaan voor reclame
  • bereid zijn om te betalen voor content

Taakgerichtheid
Volgens mij is er voor beide punten een relatie met de “taakgerichtheid” van het medium. Ik heb geen echte defintie van het begrip taakgerichtheid, maar je kunt je voorstellen dat radio & tv weinig taakgericht zijn (passieve beleving) en dat search of apps voor je mobiele telefoon juist heel taakgericht zijn (je bent er zelf actief mee bezig / hebt de touwtjes in handen).
Geinspireerd op het boek The Back of the Napkin (Solving Problems and Selling Ideas with Pictures – nog niet gelezen) heb ik bovenstaand in een schema gezet op, jawel, een servetje:
taakgerichtheid

Relatie tussen winst & taakgerichtheid

Ik zie ook wel een relatie tussen taakgerichtheid en (de kans op) winst maken. Volgens mij moet je op één van de uiteinden van het spectrum van taakgerichtheid zitten om op een efficiënte manier winst te kunnen maken.
Winst & taakgerichtheid in schema:
winst-en-taakgerichtheid
Bovenstaand schema verklaart ook waarom content sites (bv: online kranten) zo’n moeite hebben met het maken van winst. Ze zitten precies in het midden: mensen staan er onvoldoende open voor reclame (vanwege de relatief hoge taakgerichtheid) waardoor adverteerders niet veel willen betalen voor advertising. Tegelijkertijd is de taakgerichtheid ook weer niet zo hoog dat mensen bereid zijn om te betalen voor content / diensten zoals bij mobiele apps.
Aanvullingen?
Er vallen nog veel kanttekeningen te zetten bij bovenstaande gedachtegang. Als je aanvullingen hebt om de redenering sluitend te maken (of juist volledig onderuit te schoffelen) dan lees ik het graag hieronder in de comments!

One thought on “Winst versus taakgerichtheid bij mediatypen”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *