Wie start de Nederlandse of Europese Etsy.com?

Etsy.com is een marktplaats gericht op handgemaakte producten. Via de site kunnen kopers en verkopers van handgemaakte spullen elkaar vinden. Zelfgebreide truien, in elkaar gefrubelde schilderijtjes, zelf gekleide asbakken, you name it. Dat klinkt allemaal nogal amateuristisch, maar aan de omzet-kant is er niks amateuristisch aan. De site draaide in 2008 een omzet van 100 miljoen dollar, de 28-jarige(!) oprichter draait een winst van ongeveer 1 miljoen dollar per maand. Ka-ching!!!!
Ruimte voor specialistische marktplaatsen
Een maand geleden lanceerde Marktplaats hun nieuwe initiatief Hippas, een een site voor het kopen van unieke & bijzondere (merk/designer)kleding. Hippas is een site die volledig los van Marktplaats.nl draait. Marktplaats is in het verleden altijd (terecht) heel conservatief geweest met het aanbrengen van grote wijzigingen in hun businessmodel. Om die reden verbaasde me het wel dat ze een standalone site lanceerden. Maar ze doen dat natuurlijk niet voor niks: ik denk dat ze inzien dat er ruimte is voor specialistische marktplaatsen.
Waarom is Etsy.com een succes?
David Vogel noemt op zijn weblog 5 redenen waarom Etsy.com een succes is:

  1. Etsy heeft als een van de weinige webwinkels door hoe je in een webshop geinspireerd kan worden.  Gewoon kan rondneuzen, zonder dat je op zoek bent naar iets.  Niet zoeken, niet filteren, maar iets ‘tegenkomen’.
  2. Etsy weet hoe je aan vrouwen moet verkopen (97% van Etsy-klanten zijn vrouw)
  3. Dankzij de focus op vrouwen is Etsy is een schoolvoorbeeld geworden van een succesvolle social shopping site
  4. In deze tijden van crisis gaat Etsy als een speer. Mensen gaan immers op zoek naar alternatieven voor dure producten uit de normale winkels.
  5. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.

Wat David bij punt 2 nog aangeeft is dat Etsy.com een businessmodel heeft wat slim in elkaar zit. Ze ontvangen niet alleen een bedrag per listing en per sale (zoals o.a. bij Marktplaats), maar daarnaast hebben ze een inkomstenstroom door hun eigen advertentienetwerk van featured items.
Etsy past binnen de trend van “sellsumers”
Trendwachting.com lanceerde in april van dit jaar de term “sellsumer“:

If saving is the new spending, then selling is the new saving. A recession-induced need for cash, and an ever-growing infrastructure enabling individuals to act as (part-time) entrepreneurs, are fueling concepts that help ordinary consumers make money instead of just spending it. Enter the “sellsumer”.

Etsy biedt met haar site (waar kopers en verkopers met elkaar verbonden worden) de perfecte infrastructuur voor de sellsumer. Trendwachting.com (leuke site trouwens) geeft aan dat de opkomst van de sellsumer past binnen de eerder gedefiniëerde megatrends van “‘consumer participation” en “consumer power”. Etsy.com heeft alle papieren om perfect op deze fundamentele trends in te spelen.
Wie start de Nederlandse/Europese Etsy.com?
Ik ben dus fan. Het enige wat ik me afvraag is waarom dat er nog geen Nederlandse of Europese initiatieven zijn die het model van Etsy.com kopieren. Ik kan tenminste geen Nederlandse websites noemen die in de buurt komen van wat Etsy doet. Kortom: wie start de Nederlandse variant van Etsy.com? Succes verzekerd!

4 thoughts on “Wie start de Nederlandse of Europese Etsy.com?”

  1. Hi Crist,
    Leuke post weer. Pas viel mijn oog op de volgende marktplaats cloon: http://www.mijnmiskoop.nl. Ook weer een geniaal concept. Mensen, voornamelijk vrouwen, plaatsen hier hun miskopen. Producten die net niet passen, een paar keer zijn gebruikt, of bijvoorbeeld cadeaus die toch niet in het interieur passen.
    Het marktplaats concept lijkt helemaal uitgekristalliseerd, maar toch zijn er blijkbaar nog varianten te bedenken! Dat geeft hoop voor een nontrepreneur als mijzelf 😉

  2. Hey Martijn, die kende ik nog niet! Inderdaad een behoorlijk geniaal concept! Het Marktplaats principe blijft helemaal overeind, maar door die positionering (vrouwen/miskoop) ontstaat er toch iets geheel nieuws. Mooi.

  3. beste christ, ik heb een te gek nieuw idee voor een website weet niet goed de weg voor zoiets probeer dirk jan de bruin te vinden om er over te praten maar dat lukt niet weet jij iemand . groetjes clarence

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *