Wat kunnen marketeers leren van gamedesign?


Websitebezoekers zijn net mensen. Ze raken gemotiveerd als ze ergens mee kunnen “scoren”. Gamedesign stuurt gedrag, een activiteit waar je als marketeer eigenlijk ook continue mee bezig bent. Om die reden kunnen  marketeers nog veel leren van de principes van gamedesign.
Maar hoe werkt dat precies, als online marketeer principes van gamedesign toepassen op websites? En zou het ook werken op jouw site?
Gamedesign
Gamedesign staat de laatste tijd stevig in de belangstelling, niet in de laatste plaats omdat gaming een bedrijfstak is die groter is dan de complete filmindustrie(!)… Maar gamedesign staat ook in de belangstelling omdat online marketeers veel kunnen leren van de principes van gamedesign:

Verzin ergens een spelletje omheen, en het effect is meer participatie, voldoening en uiteindelijk resultaat. Denk bijvoorbeeld aan de lijst met hoogste scores zoals je die vroeger zag in een arcademachine. Die motiveerde je om nogmaals een euro in de gleuf te werpen en jouw drieletterige afkorting op dat schermpje te krijgen.

Het gaat hierbij niet zozeer om de games zelf, als wel om de principes die er aan ten grondslag liggen. Hoe komt het nou dat games zo verslavend leuk en motiverend zijn? Wanneer je die principes kunt doorgronden kun je de fundamenten van gamedesign ook toe passen zijn op plekken die eigenlijk niks met games te maken hebben (bijvoorbeeld op (commerciële / corporate) websites).
Games spelen in op menselijke drijfveren

Eerst nog even terug naar de fundamenten van gamedesign. Games zijn er volledig op gericht op je op een leuke manier bezig te houden en er voor te zorgen dat je maximaal betrokken blijft. Dat lukt doordat goed gemaakte spellen op een geraffineerde manier inspelen op menselijke drijfveren. Dit zijn drijfveren zoals:

  • de wil om iets te bereiken
  • de zucht naar beloning
  • behoefte aan status
  • behoefte aan zelf expressie
  • hang naar competitie
  • behoefte om goed te doen

Maar hoe spelen games in op die menselijke drijfveren?
Nu vraag je je misschien af hoe games dat dan precies doen, dat inspelen op menselijke drijfweren. Rajat Paharia van het bedrijf Bunchball maakte onderstaand schema:

Deze matrix geeft op een hele duidelijke manier weer welke relatie game elementen (zoals punten, levels en scoreboards) hebben met menselijke drijfveren (zoals beloning, status en competitie).
Een goede game speelt op verschillende momenten in op al deze drijfweren. Dat doet de game door op het juiste moment impulsen te geven zoals het toekennen van punten, spelers naar het volgende level laten gaan (of niet), scoreboards te tonen etc.
Hoe wordt gamedesign toegepast op websites?
Je kunt als online marketeer de principes uit gamedesign ook toepassen op je eigen website. Een aantal succesvolle websites passen deze principes uit gamedesign al (bewust of onbewust?) toe. Robert Gaal noemde in zijn column al voorbeelden als:

  • eBay, motiveert verkopers om hun veilingen goed af te ronden door ze te belonen met een aantal sterren naast hun naam.
  • Hyves, elke keer als je naam ergens staat wordt daarachter het aantal vrienden vermeld
  • Linkedin, geeft in procenten aan hoe compleet je profiel is

Ook het fenomeen Foursquare past gamedesign toe. Voor wie het niet kent: Foursquare is een online netwerk waarvan de gebruikers kunnen aangeven waar ze zich op dat moment bevinden en wat ze aan het doen zijn (meer uitleg hier). Wanneer je op locaties “incheckt” krijg je “badges” ( virtuele beloning), daarnaast krijgt de persoon die het vaakst op een locatie incheck de titel “mayor” (wakkert statusgevoeligheid en competitiegedrag aan).
Bottomline: gamedesign stuurt gedrag
De belangrijkste learning die je uit dit artikel zou kunnen trekken is: gamedesign stuurt gedrag. Hyves motiveert bezoekers om zoveel mogelijk vrienden te maken door achter iedere naam -als statusmiddel- het aantal vrienden te vermelden. Linkedin motiveert mensen om hun profiel aan te vullen door in procenten aan te geven dat je huidige profiel nog niet 100% compleet is (boodschap: get to the next level).
Zou het ook kunnen op jouw website?
Misschien dat je denkt: leuk verhaal met leuke voorbeelden, maar in mijn bedrijfstak, of met mijn type site kan dat niet. Volgens mij is dat niet juist. Ik denk dat je overal de principes van gamedesign kan toepassen, ongeacht het onderwerp van je site. Twijfel je? Of ben je het er gewoon niet mee eens? Laat hieronder je reactie achter!

10 thoughts on “Wat kunnen marketeers leren van gamedesign?”

  1. Interssante gedachte. Heeft ook te maken met hoe interactief je een site wil maken. En het spel-element hoeft, zoals je in je voorbeelden ook aangeeft, niet herkenbaar te zijn als onderdeel van een spel.
    Op veel internetfora kan je ook sterren of vergelijkbare dingen verdienen (titels, rangen) door veel te posten. Bij Tweakers.net bijvoorbeeld, scoor je niet alleen punten voor het aantal posts, maar ook voor de kwaliteit van je post. Beoordeeld door andere Tweakers. Ook kan je je ‘Tweakotine’ (sp?) verhogen door langer op de site te blijven en veel page-views te genereren.

  2. Hoi Kristian, precies: je moet het hele idee van games loslaten, en je alleen focussen op de achterliggende principes die een game succesvol maken. Wanneer je die principes toepast op een website herken je het inderdaad niet meer als spel.
    Het voorbeeld van Tweakers is een goeie. Je ziet het op meer plekken (je begint als newbie en groeit dan op basis van het aantal berichten dat je post door naar expert of iets dergelijks). Slim dat Tweakers niet alleen kijkt naar kwantiteit, maar ook kwaliteit laat meewegen. En helemaal slim dat ze ook bezoektijd/pageviews mee laten tellen!
    Maar: waar het echt om gaat is nadenken over hoe je dit soort principes ook op een site als FrieslandCampina.com kunt toepassen…

  3. Zeer interessante post, zo zou je het farmville concept wel eens kunnen proberen op een site. Dingen mensen geven een doorgeven van punten, tips, … verspreiden van content van je website belonen.

  4. @Dries: goeie toevoeging! Farmville is daar inderdaad uiterst succesvol mee. Voor alles wat je doet krijg je punten waar je vervolgens weer iets mee kunt.
    Ik heb laatst ergens gelezen dat Youtube ongeveer dat zelfde principe in de eerste maand na hun start hebben toegepast. Iedere dag werd er een iPod weggegeven onder mensen die een account hadden aangemaakt. Je kreeg punten voor het uploaden van video’s, het raten van video, het achterlaten van reacties etc. Hoe meer punten je verzamelde, hoe meer kans op die iPod. Goede motivator om gewenst gedrag te belonen.

  5. Werkt altijd, dingen weggeven maar mensen worden steeds moeilijker te overtuigen. Ze zijn slimmer geworden en eisen meer. Puntjes sparen is leuk maar ze wil onmiddellijk iets winnen of krijgen. Als je er een spelletje aan koppelt werkt verslaving mee en daar weet Google bijvoorbeeld alles van. Belonen zij met pagerank? Ik dacht het wel!

  6. Goed verhaal, ik zie opeens ook veel aanmeldingen van marketeers en opleidingsmanagers bij ons op Gamescool, terwijl die opleiding eigenlijk bedoeld was voor docenten.
    De andere kant van het verhaal is dat ik ook wel veel matige games zie die vooral als ‘leuk dingetje op je website’ dienen. Op zich niets mis mee, maar als je dieper wilt gaat of idd op zoek naar de drijfveren van mensen zoals hier beschreven, heb je wel beter gamedesign nodig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *