Voorspel de winnende combinatie uit Obama's campagne

De gebeurtenis van 2009 was wat mij betreft de verkiezing van Barack Obama tot president van Amerika.
01_verkiezingAchteraf bekeken lijkt het alsof die verkiezing van een leien dakje ging, maar het campagneteam van Obama heeft er stevig aan moeten werken om fondsen te werven en mensen over de streep te trekken. Er is al veel geschreven over hoe Obama internet & social media gebruikte om de afstand tot zijn (potentiele) kiezers te verkleinen. Via een blogpost werd ik gewezen op een verhaal van Dan Siroker. Deze Dan Siroker was Obama’s “new media director” in de aanloop naar de verkiezingen. In een presentatie laat hij zien hoe hij de online campagnes van Obama optimaliseerde door uitgebreid te testen met verschillende grafische elementen.
Elementen uit de online campagne
02_orgineelBovenstaande afbeelding is de orginele variant die gebruikt werd in een email met als doen mensen over de streep te trekken om zich in te schrijven voor de campagne.

Er werden vier varienten van de knop getest:
03_buttons
Daarnaast waren verschillende varianten van het plaatje:
04_varianten_mediaVoorspel de winnende combinatie
Voordat je verder leest…. Stel jezelf de volgende drie vragen:

  • Welke knop zou het beste gescoord hebben?
  • Welk plaatje zou het beste gescoord hebben?
  • Welke combinatie van knop en plaatje zou het beste gescoord hebben?

Om vast één tipje van de sluier op te lichten: de video(‘s) scoorden sowieso minder goed dan ieder plaatje. Die mag je dus buiten beschouwing laten.
40% verbetering ten opzichte van het origineel…
Hopelijk heb je voor jezelf de best scorende elementen bepaald… If not: doe het dit dan alsnog, dat maakt de uitslag (die hierna volgt) namelijk stukken leuker. Tijdens een conferentie in Amerika (SES Chicago) had 90%(!) van de aanwezige online specialisten de uitslag fout… [en dus even tussendoor de moraal van het verhaal: je moet echt testen om met zekerheid te kunnen zeggen wat het beste werkt!]


De uitslag dan: bij de knoppen scoorde “learn more” 18,6% beter dan het orginele “sign up”:
05_learnmore
Bij de plaatjes scoorde het “familie-plaatje” (wat mij betreft verrassend) het beste. Deze afbeelding presteerde 13,1% beter dan het orgineel wat je hierboven ziet.

06
Uit onderstaand screenshot uit Google Website Optimizer blijkt dat de winnende combinatie maar liefst 40,6% beter scoorde dan het orgineel:
07_combinatie
Toch cool dat het veranderen van een simpele knop in combinatie met een plaatje een conversieverbetering van meer dan 40% kan bereiken. Ja toch, niet dan??


Je kunt de hele presentatie van Dan Siroker hier als PDF downloaden.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *