VNU Media slim verder met online communities

Gisteren maakte Emerce bekend dat VNU Media met Financebase een nieuwe zakelijke community lanceert. De site richt zich op professionals in de financiële sector en combineert een forum, nieuws en een profielensite. Het is de derde zakelijke community die VNU Media dit jaar lanceert, eerder dit jaar verschenen HRbase en InInterim.
Focus op de community, niet op techniek
Volgens mij is VNU met deze strategie wel slim bezig. Wat me bijvoorbeeld opvalt is dat alle drie de sites op hetzelfde platform/systeem lijken te draaien. Ook de layout is min of meer hetzelfde. Dat betekent dat VNU niet steeds opnieuw het wiel probeert uit te vinden (door te focussen op techniek), maar zich richt op de juiste zaken: nieuws bijeenbrengen en leden werven & activeren. Daardoor kan de organisatie lean & mean blijven. Directeur online media Quintin Schevernels zegt tegen Emerce:

Ik zie dit soort sites als speeltuinen, plekken om van te leren. Het afbreukrisico is niet groot. Er werkt een klein team van ons aan, maar nadat we de community hebben aangejaagd horen de meeste bijdragen van de leden te komen. Eerst moeten we zorgen dat er relevante content staat.

Schevernels beschrijft een slimme aanpak. VNU Media zorgt ervoor dat het platform eerst gevuld wordt met relevante content. Dat zorgt voor bezoekers/leden, en zorgt er ook voor dat die bezoekers iets hebben om over te praten. Naar mate de community groeit kan de aanjagende functie van VNU langzaam minder worden omdat de leden dan zelf voor nieuws en discussie zorgen.
Toekomst voor specialistische communities
Misschien vraag je je af of het wel zin heeft om nog meer zakelijke communities te lanceren, “iedereen zit toch al op Linkedin”?. Dat klopt, maar volgens mij is er toch ook een duidelijke behoefte aan specialistische communities waar je alleen vakgenoten ontmoet. Op internet heerst een cultuur van overvloed waar we met z’n allen in toenemende mate genoeg van krijgen. Juist dan is het fijn om een site te hebben die alleen hetgene wat voor jou als professional relevant is eruit filtert. Ik zie dus wel toekomst in meer specialistische zakelijke communities.
Geen duidelijk verdienmodel
Een zwak punt in de strategie van VNU Media is dat er nu nog geen duidelijk verdienmodel is voor de communities. De focus ligt nu op het opstarten van de verschillende communities, pas daarna wordt nagedacht over het onderliggende verdienmodel.  Ik ben erg benieuwd wat ze daar op gaan verzinnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *