Verleidende navigatie versus de call to action

Wanneer je bezoekers aan wil zetten tot een handeling (aankoop, download, contactaanvraag) maak je als online marketeer gebruik van calls to action. Dit zijn triggers zoals “koop nu”, “download ebook” of “schrijf je nu in”.
Wanneer je de term “verleidende navigatie” hoort lijkt dat misschien niet heel anders dan een call to action. Toch is er wel degelijk een verschil. Een call to action geeft de bezoeker een opdracht (handel nu!) terwijl verleidende navigatie bezoekers een reden geeft om iets te doen.
Motivatie verhogen is key
Het allerbelangrijkst om je bezoekers aan te zetten tot actie is er voor zorgen dat bezoekers voldoende gemotiveerd zijn om een bepaalde handeling uit te voeren. Dat een bezoeker *in staat is* is om die handeling uit te voeren (goede usability) is niet voldoende. Je moet ’em ook een reden geven waarom hij die handeling zou moeten uitvoeren. Daarom is het zo belangrijk om gebruik te maken van verleidende navigatie. Verleidende navigatie verhoogt immers de motivatie om tot actie over te gaan.
Nieuwsbrief voorbeeld
Bijna alle websites hebben een formulier waar je je kunt inschrijven voor een nieuwsbrief. Over het algemeen is de call to action zoiets als “schrijf je in voor de nieuwsbrief”. Deze standaard call to action is weinig verleidend of motiverend voor bezoekers. Waarom zou een bezoeker zich inschrijven? Alleen omdat het kan?

Wanneer je de standaard call to action wil vervangen door verleidende navigatie moet je denken aan voorbeelden als:

  • Wees als eerste op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Ontvang extra korting: schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Schrijf je nu in en ontvang …

Teasen is voldoende
Je hoeft niet alle informatie te geven in de navigatie; wat die extra korting precies inhoudt kun je uitleggen op de achterliggende pagina. Het enige doel is om bezoeker weer een stapje in de richting van je doel (nieuwsbrief aanmelding) te laten klikken. In plaats van één hele grote stap direct naar inschrijving verdeel je het proces dus in een aantal kleine stapjes. Daardoor is vraag je initieel veel minder commitment van de bezoeker en kan het verleidingsproces veel soepeler verlopen. En dat resulteert in een hoger conversieratio.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *