UX writing

Soms zie je zo’n idee voorbij komen waarvan je denkt “had ik dat zelf maar verzonnen”. Ik heb het in dit geval over de “ux writing awards“. Welke grote merken slagen er het beste in om websitebezoekers te raken met kleine copy? Superslim om daar een award-show van te maken. Op Marketingfacts schrijft Stephan van Irsen: “Van microcopy een megalomane awardshow maken. Dat was het idee van initiatiefnemer en  UX-writingbureau Mr Koreander.

UX writing? Waar hebben we het eigenlijk over? Op de site van  Mr Koreander staat de volgende definitie:

UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker. Kortom: alle woorden en zinnen die handelingen op websites en apps duidelijk en makkelijk maken. Denk aan het aanmaken van een account of het invullen van een belastingformulier.

Waarom is UX-writing belangrijk? Als UX writer neem je de gebruiker bij de hand of geef je ‘m een duwtje in de juiste richting. Het product van UX writing heet ook wel microcopy, omdat je op mobiele interfaces vaak maar weinig ruimte en dus weinig woorden tot je beschikking hebt. UX writing doet precies hetzelfde als een sympathieke winkelmedewerker, maar dan in de digitale wereld. Met goede microcopy op de juiste plek. Precies waar jij het wil, zonder dat je wist dat je het nodig had.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *