Cool! De "Nike Chalkbot" tijdens de Tour de France


Hoe cool! Frislicht schrijft over de Nike Chalkbot, een machine die krijt-teksten op het asfalt spuit.
Vanuit het thema “it’s about you” laat Nike tijdens de Tour de France een chalkbot meerijden in de tour-karavaan. De chalkbot is een soort aanhanger-annex-graffitimachine. Het ding rijdt rond een spuit met krijt boodschappen op het asfalt. Het geinige zit ’em erin dat je zelf kunt bepalen wat er precies komt te staan: via SMS, de website of Twitter kun je een boodschap van maximaal 40 karakters insturen.
Volgens ene John Dodds zit het succes van zo’n actie in het verschuiven van online naar offline:

Projects that translate digital content into something physical (combining the ease of the former with the tangibility of the latter) are all the rage in the marketing world. They speak to some basic human needs for tactility and possession and are a reaction to the increasing virtuality of many people’s lives. 

 Maar kritiek/twijfel is er ook:

I’m not sure it is physical enough. If yours is one of the 100,000 messages, what is the likelihood of your seeing it? The race is, after all, nearly 2000 miles and three weeks long.

 Hoe dan ook, ik vind het een cool project van Nike!
Dit was trouwens ook typisch een actie die ook een veel kleiner merk dan Nike had kunnen claimen. Het vergt wat creativiteit en techniek, maar geen wereldschokkende mediabudgetten om zoiets tot een succes te maken….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *