TNT Post legt focus op dienstverlening rondom e-commerce

TNT Post heeft het niet altijd makkelijk met internet. De volumes van verstuurde ‘papieren post’ blijven maar dalen. Het is daarom duidelijk dat er iets moet gebeuren. Eén van die acties is dat TNT Post zich verder wil gaan toeleggen op de dienstverlening rondom e-commerce. Het bedrijf wil webwinkeliers ondersteunen op een groot gedeelte van het e-commerce proces, o.a: orderverwerking, fulfilment, betalingen en bezorgservice.
Verder dan pakketjes versturen
Bovenstaande klinkt nog wel logisch. Het is immers een verlenging van de bestaande dienstverlening van TNT Post. Maar het bedrijf wil verder gaan dan alleen pakketjes versturen. Commercieel directeur Ger Jacob:

Webwinkeliers kunnen er straks onder andere voor kiezen voorraad te houden bij TNT Post, waarmee het postbedrijf een alternatief biedt voor partijen als Docdata en Reviva. In het ‘cafetariamodel’ neemt TNT Post distributie en fulfilment in eigen hand, terwijl het de regie houdt over activiteiten van partners voor onder meer site-bouw, traffic-generatie en betalingen.

Vooral het laatste stukje van deze quote is interessant. TNT Post wil dus zelf de regie gaan voeren over de partners die zorgen voor o.a. website-bouw en het genereren van traffic. Daarmee begeeft TNT zich op een heel nieuw terrein (en verleggen ze ook de focus van hun businessmodel).
Proefdraaien met e-commerce
Gelukkig stapt TNT niet onvoorbereid in het diepe. Sinds een half jaar biedt het bedrijf een starterspakket aan voor beginnende webwinkeliers. Het startpakket is een gestandariseerde versie van Magento (open source e-commerce pakket). Dit  e-commerce pakket is bovendien gekoppeld is aan een betaalsysteem en (uiteraard) het logistieke verzendprogramma van TNT Post. Deze dienst van TNT Post heet Vigento, ik kan niet achterhalen hoeveel webwinkeliers er nu gebruik van maken.

Slim of niet slim?
Ik denk dat TNT Post er verstandig aan doet om nieuwe markten aan te boren. Het tradionele postverkeer neemt af, dus daar hebben nieuwe initiatieven niet zo veel zin. In dat opzicht is de focus op e-commerce een logische stap. Ik geloof ook zeker in het model waarbij één partij een faciliterende rol speelt en daar een bepaalde vergoeding voor ontvangt. In het geval van TNT snijdt het mes aan twee kanten: ze krijgen een vergoeding voor hun dienstverlening wat betreft e-commerce en zien aan de andere kant het aantal verstuurde pakketjes ook nog eens stijgen. In dat opzicht dus zeker slim allemaal.

De uitdaging zal ’em vooral zitten de kwaliteit van de dienstverlening zelf. Kan een groot (dus log) bedrijf als TNT Post snel genoeg inspelen op de veranderende e-commerce markt? En zijn ze in staat om goede diensten aan te bieden tegen een scherpe prijs? Als ik de comments lees op o.a. Emerce & Twinkle begrijp ik dat er wel reden is om daar aan te twijfelen.
Ik ben benieuwd! Voor nu wens ik TNT Post vooral heel veel succes toe.

2 thoughts on “TNT Post legt focus op dienstverlening rondom e-commerce”

  1. Goede move van TNT w.m.b. Over aanbod van diensten en innovatief zijn; dat lukt ze wel. Ik zie het aanbod van de webwinkels in bijv. de cadeautjes al jaren niet veranderen, terwijl de omzet stijgt. Ook bieden ze veel diensten van derden als aanbod. Ook slim: dezelfde dienst/product, alleen bij een vertrouwder merk. Bestellen via TNT neemt vermoedelijk ook veel angst weg over het wel/niet aankomen van het pakketje.

  2. Hey Martijn, leuk je hier te zien en bedankt voor je comment. TNT heeft inderdaad een goede uitgangspositie, maar ik ben desondanks benieuwd of het ze gaat lukken allemaal. Maar wel goed dat ze het lef hebben om deze nieuwe koers in te slaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *