"Souvenir editions" als financiële driver voor je businessmodel

Schrijver en marketingguru Seth Godin schreef een paar dagen geleden op zijn blog over de verkoop van een “limited edition boxed set” van al zijn boeken. Godin beschouwt zijn boeken als de “souvenir editions” van de ideeën die hij o.a. deelt op zijn weblog:

I’m thinking of books as artifacts and souvenirs, as convenient and collectible packages for ideas that spread. I’m hoping that for a few hundred people, this boxed set will be an example of that (…) Books are souvenirs that hold ideas. Ideas are free. If no one knows about your idea, you fail. If your idea doesn’t spread, you fail. If your idea spreads but no one wants to own the souvenir edition, you fail.

Bereidheid om te betalen
Het gekke is dat mensen niet bereid zijn om te betalen voor toegang tot zijn weblog, maar wel voor de boeken die boeken die in grote lijnen dezelfde ideeën bevatten. De boeken (of limited edition sets) waar mensen dus wél voor betalen worden daarmee de (financieel) drijvende kracht achter het businessmodel van ideeënmachine Seth Godin.
In grote lijnen komt Seth Godin’s visie van “souvenir editions” overeen met de visie van Chris Anderson in zijn boek “Free“. Zowel in de visie van Anderson en Godin wordt er op een indirecte manier betaald voor hetgeen consumenten echt willen hebben. In het geval van Seth Godin willen consumenten ideeën & inspiratie (gratis via zijn blog), maar wordt er indirect betaald doordat een gedeelte van zijn blog-bezoekers ook zijn boeken (of andere souvenir editions) koopt.
Souvenir editions bij het geven van advies
Het principe van “souvenir editions” geldt niet alleen voor boeken, maar ook bijvoorbeeld voor het geven van advies. Ik ben nog weinig klanten tegen gekomen die bereid zijn om een paar duizend euro te betalen voor een goed gesprek waarin je je ideeën uiteen zet, maar als je dezelfde ideeën vervolgens opschrijft in een mooi adviesrapport kan het ineens wel.  Toch gek, maar dat is blijkbaar de kracht van “souvenir editions”.
Producten of diensten herverpakken om een souvenir edition te creeëren
Als je een product of dienst hebt waar mensen niet (of weinig) bereid zijn om voor te betalen moet je jezelf afvragen of je het niet op een andere manier kunt herverpakken. Ik denk dat je in veel gevallen met relatief weinig inspanning wel een souvenir edition kunt verzinnen waar mensen wél bereid zijn om voor te betalen. Je kunt gewoon blijven doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt, maar dankzij de souvenir editions heb je ineens een (extra) financiële driver voor je businessmodel.

One thought on “"Souvenir editions" als financiële driver voor je businessmodel”

  1. Kennis en ideeen zitten in de hoofden van mensen. Voorheen deelde je die kennis met vrienden, kennis & collega’s. Daar bleef het wel een beetje bij. Tegenwoordig kun je die kennis delen met jan en alleman via internet. Genoeg tool beschikbaar. Een reeks van goede ideeen wordt een artikel. Een reeks van artikelen wordt een krant (of boek). Maar eigenlijk hoef je dat laatste product niet meer te kopen als je ook al op de hoogte bent van de verschillende onderdelen die al eerder verschenen zijn. Maar soms is het wel handig. Omdat het tijd en moeite spaart. Dat is wat Seth Godin souvenirs editons noemt. Eigenlijk is de toegevoegde waarde daarvan beperkt. Maar het is blijkbaar toch leuk om te hebben en er is altijd een groep mensen bereid om er voor te betalen, is dat een oudere doelgroep? Als men er aan gewend is, is digitaal dan niet voldoende? Waar blijft Seth Godin dan met z;n Souvenis Editions/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *