Robbie Williams bedenkt nieuw businessmodel voor live-entertainment

Robbie Williams is terug. Niet alleen met een nieuw album, maar ook met een nieuw businessmodel voor live-entertainment. Zijn complete Europese Tour bestaat uit één enkel concert in Londen op 20 oktober (dat is morgen trouwens)… maar ondanks dat Robbie Williams meer één concert geeft is de show voor al zijn fans in Europa live te volgen… via de bioscoop:

Robbie’s first live show in the UK for three years will be beamed to nearly 200 cinemas across the continent in a live, high definition, broadcast, so those of you in Europe can see the action unfold in front of your very eyes while you dig deep into your popcorn. There’ll be no need to push your way to the front of the audience as you’ll have a guaranteed front-row view from your seat wherever you are! (RobbieWilliams.com)

Nieuw businessmodel
Met deze actie bedenkt Robbie Williams dus in zijn eentje een soort van nieuw businessmodel voor de concertindustrie. Hij heeft niet alleen nieuw kanaal gevonden om zijn klanten (= fans) te bereiken, maar ook om een heel ander soort klanten te bereiken. Bovendien zullen de kosten van de tour een stuk lager zijn omdat Williams niet met een hele crew wekelang door Europa hoeft te trekken.
Ervaringen laten zich niet kopieren of downloaden
Live-entertainment is voor artiesten & platenmaatschappijen zo’n beetje het laatste redmiddel om geld te verdienen in een wereld waar vrijwel alles direct gedownload wordt. Een live-ervaring laat zich immers niet kopieren of downloaden. Dat geldt ook voor een concertweergave in een bioscoop. Vanuit dat oogpunt is de actie van Robbie Williams dus een erg innovatieve zet binnen een redelijk tradionele bedrijfstak.
Slim of niet slim?
Innovatief is het zeker, maar is het ook slim? Dat ligt op de eerste plaats aan het bereik wat hij weet te genereren. Bij zijn laatste tour in 2006 werden er 1,6 miljoen kaarten verkocht. Los van het kleine groepje fans dat het concert nu live kan bekijken in Londen vraag ik me af of het Williams lukt om honderdduizenden fans de bioscoop in te krijgen. Bij ‘naar een concert gaan’ hebben mensen toch een bepaald beeld. Wanneer ze een concert gaan bekijken in een bioscoop zullen ze dat beeld noodgedwongen bij moeten stellen, en ik vraag me af hoe groot de groep is die daar zin in heeft. Het zou best kunnen dat nu alleen de 200.000 hardcore fans overblijven.

Aan de andere kant gaf ik aan de kosten van deze tour een stuk lager zullen zijn. Het is daarom niet zo erg als het bereik lager is, het rendement kan dan immers nog steeds hetzelfde of zelfs groter zijn dan bij een normale Europese Tour.
Conclusie
Ik denk niet dat Robbie Williams nu meteen hét nieuwe businessmodel heeft uitgevonden, maar desondanks denk ik wel dat het een slim (lees: uitermate winstgevend) experiment gaat worden. Thumbs up voor Robbie Williams dus!

Ps: mocht je fan zijn, in Nederland kun je het concert morgen bekijken in o.a. Amsterdam, Eindhoven, Groningen en Rotterdam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *