"Resources" gedeelte – denk met me mee!

Al sinds de start van dit weblog ben ik van plan om een “resources” gedeelte in te richten;  een apart onderdeel op de site dat wordt gevuld  met interessante bronnen die betrekking hebben op de combinatie van psychologie & (online) marketing. Denk daarbij aan:

  • Must-read boeken (nederlands en engelstalig)
  • Interessante presentaties op Slideshare
  • Relevante (wetenschappelijk) onderzoeken en experimenten
  • Bloggers/Auteurs/Onderzoekers om in de gaten te houden

Maar misschien zijn er ook nog wel andere bronnen te verzinnen? Fimpjes op Youtube en Vimeo bijvoorbeeld? Of…?
Denk mee!
Mijn vraag jou, beste lezer, is: wil je me me meedenken over hoe ik dit resources gedeelte zal invullen? Aan de hand van bovenstaand rijtje kun je al wel een beetje afleiden wat voor soort vragen ik graag beantwoord zou willen zien:

  1. Welke boeken over psychologie / keuzegedrag / consumententrends mogen niet ontbreken?
  2. Wat zijn (internationale) blogs die interessant zijn om te volgen?
  3. Welke mensen op Twitter zijn een bron van informatie en inspiratie?
  4. Welke presentaties op Slideshare zijn echt het bekijken waard?
  5. Welke events / congressen zijn het bezoeken waard?
  6. Welke psychologische theorieën zijn voor marketeers interessant?
  7. etc. etc. etc.

Geef je input in de comments (het is een eerste aanzet, dus schroom niet: anything goes!). Je mag me ook mailen op christcoolen@adverto.nl.

10 Comments

  1. Hi Arjen,
    Bedankt voor de link. Op basis van jouw lijstje en mijn eigen input alvast een voorzet voor het boeken gedeelte:
    Influence – Robert Cialdini
    Het slimme onderbewuste – Ap Dijksterhuis
    Buyology – Martin Lindstrom
    Het breinboek voor managers – Paul Postma
    The paradox of Choice – Barry Schwartz
    Hoe wij beslissen – Jonah Lehrer
    Voorspelbaar onvoorspelbaar – Dan Ariely
    Persuasive technology – BJ Fogg
    Waiting of your cat to bark – Bryan Eisenberg
    Persuasive online copywritign – Bryan Eisenberg
    Call to Action – Bryan Eisenberg
    Hoe pak je een oen zijn poen – Leo Pot
    Designing for the social web – Joshua Porter
    What makes them click – Susan Weinschenk
    Persuasive webdesign – Andy Chack
    Made to stick – Dan & Chip Heath
    Aanvullingen zijn uiteraard welkom.

  2. Nudge – Richard Thaler & Cass Sunstein
    en ehhh, wellicht is http://www.designforconversion.nl iets? 😉 18 November in New York. Nee, hoor http://www.designforpersuasion.com is ook een toppertje, 30 september in Brussel. http://www.persuasive2010.org/ wil ik zelf ook nog heen gaan van 7 tot 9 juni in Kopenhagen.
    Daarnaast staat er natuurlijk wel al wat bronnen vermeld in http://designforconversion.nl/2009/12/01/persuasive-technology-101/ en de tweets op http://www.twitter.com/dfcworld

  3. @Jan: “don’t make me think” is een klassieker. Die mag inderdaad niet ontbreken!
    @Arjan: het boek Nudge ken ik nog niet. Ga ik me eens in verdiepen! Designforconversion komt er zeker op :-). En die andere congressen zijn op top. Bedankt voor je input.

  4. @Yannick: Nielsen is natuurlijk een grootheid. Mag niet ontbreken (ook al zit hij natuurlijk heel sterk op ‘functionele’ usability, minder op verleiding)
    @Piet: Heb jij Rocket Surgery Made Easy al gelezen? (of mensen daarover gesproken?). Ben benieuwd naar ervaringen. Seth Godin heb ik hoog zitten, maar zijn insteek is misschien wel iets te breed voor dit blog.

  5. Vind het boek “Het breinboek voor managers” een def mustread!
    Daarnaast laatst een interessante presentatie gehad van Bert Pol, lector Overheidscommunicatie aan de HU. Ging weliswaar over participatie en overheidscommunicatie, maar de onderzoeken die hij aanhaalde zijn in het algemeen interessant. Want, welke invloed heeft communicatie eigenlijk (niet) op gedrag?
    Zie: http://www.dewijdeblik.com/blog/de_redelijke_burger__communicatie_en_beleid
    Je had zijn verhaal erbij moeten horen natuurlijk… maar in het kort komt hier op neer: 90%+ van ons gedrag is geautomatiseerd en 99% is irrationeel. De ratio volgt pas NA de beslissing. Net zoals Postma in zijn boek stelt met de ‘omgekeerde AIDA-theorie’.
    Bert heeft ook een interessant boek geschreven, met intrigerende psychologische onderzoeken en testen.
    “Nieuwe aanpak in overheidscommunicatie. Mythen, misverstanden en mogelijkheden” Bert Pol
    NB Niet alleen voor overheidscommunicatie geldend, maar gaat op voor alle communicatie pogingen om het gedrag te veranderen…
    Het ligt iig op mijn nachtkasje 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *