Persuasive Design van Linkedin kan stukken beter

Zakelijke netwerksite Linkedin behoeft eigenlijk geen introductie.  De site heeft al veel leden, maar wil nog verder groeien. Om die groei mogelijk te maken is het noodzakelijk dat Linkedin bezoekers die nog geen lid zijn op een effectieve manier overtuigt en verleidt om zich in te schrijven. In dit artikel bekijk ik in hoeverre de site goed bezig is met Persuasive Design (het overtuigen en verleiden van bezoekers om actie te ondernemen). Een tipje van de sluier: ze doen het niet heel slecht, maar het kan toch stukken beter.
Waar Linkedin naar toe wil
In Nederland is ongeveer 38% van de hoger opgeleide beroepsbevolking lid van deze zakelijke netwerksite. Dat komt neer om ongeveer 1,5 miljoen Nederlandse leden. Wereldwijd heeft de site nu zo’n 50 miljoen leden. Wat de directie van Linkedin betreft is de groei er nog lang niet uit. Ze gaan voor meer dan 100 miljoen leden wereldwijd. Laat dit getal even tot je doordringen… 100 miljoen leden, dan heb je het dus over ongeveer 6 keer alle inwoners van Nederland. Dat is stevig…
Met dat soort groei-scenario’s doet het er behoorlijk toe in welke mate je er in slaagt om mensen te overtuigen & verleiden om zich in te schrijven. Een doordacht inschrijfproces is voor  Linkedin van levensbelang om te kunnen groeien. Het goed toepassen van de principes van Persuasive Design bij dit inschrijfproces helpt om die groei te versnellen. Hoe doet Linkedin dat?
De eerste stappen van het inschrijfproces
Bezoekers die nog geen lid van Linkedin zijn krijgen een übersimpele homepage te zien. Het is eigenlijk niet meer dan een formulier met slechts 4 velden + een aantal voordelen van Linkedin:

linkedin_01Merk op dat ze dus niet hebben over de features van Linkedin, maar expliciet voordelen benoemen:

  • op de hoogte blijven van wat je relaties doen & wat er in jouw werkveld gebeurt
  • mensen & kennis vinden om je doelen te bereiken
  • zelf je online identiteit beheren

Wanneer je op één van die voordelen klikt krijg je onderstaande pagina:
linkedin_03
Opnieuw benoemen ze een aantal voordelen, maar nu op een iets grafischere manier. Daarnaast hebben ze een prominente “call to action” geplaatst in de vorm van een opvallende gele knop met daarop “join now”. Ze maken op deze pagina dus nog wat expliciteiter dan op de homepage duidelijk wat de meest gewenste actie is: lid worden.
linkedin_02
Het plaatje hier boven maakt duidelijk dat Linkedin goed is in het sturen van de bezoeker door middel van design van de site. Je ziet hier hoe ze door middel van de call to action in de blauwe balk de bezoeker haast “het formulier in duwen”. Mocht je nog twijfelen over wat er van jou als bezoeker van je verwacht wordt, dan wordt op deze pagina alle twijfel genoemen. Inschrijven moet je! Naast die call to action om in te schrijven benoemen ze weer de voordelen (it’s free, estabilish your professional profile, stay in touch, find experts ideas and opportunities).
Persuasive Design door ondersteunen motivatie & goede usability
Met deze drie simpele voorbeeldjes kun je zien dat Linkedin de basis van de principes van Persuasive Design heeft begrepen. Ze zijn namelijk niet alleen bezig met het verhogen van de usability door middel van korte & gemakkelijke formulieren, maar ze werken ook aan het verhogen van de motivatie om in te schrijven. Dat doen ze door op elke pagina te hameren op de voordelen die lid worden van Linkedin biedt.
Een website is in staat om bezoekers te converteren naar klanten als hoge motivatie, goede usability en een trigger om een bepaalde actie uit te voeren op hetzelfde moment samenkomen. Alleen dan onstaat er een Persuasive Momentum.  Linkedin voldoet bij hun inschrijfproces aan de basis, maar het kan beter.
Motivatie ondersteunen kan beter
Linkedin had de principes van Persuasive Design wat mij betreft allemaal nog wel een stukje diepgaander mogen toepassen. Met de usability zit het volgens mij wel goed. Om je in te schrijven hoef je slechts vier gemakkelijke velden in te vullen. Dat kun je niet echt een knelpunt noemen. Er is meer te winnen aan de kant van het verhogen van motivatie. Een paar voorbeelden van dingen die beter zouden kunnen:

  • De voordelen die genoemd worden zijn telkens dezelfde drie (hetzij in iets andere bewoordingen). Bovendien zijn het steeds hele korte statements: nergens wordt echt de diepte in gegaan over hoe die voordelen écht in elkaar steken. Een prominente verwijzing vanaf de homepage naar pagina’s met goede achtergrondinformatie over de voordelen van Linkedin zou dit probleem zo oplossen. Een gemiste kans dat ze dat niet doen: bezoekers die zich eerst goed willen orienteren (voordat ze de moeite nemen om aan het inschrijfproces te beginnen) zullen afhaken doordat ze deze pagina’s niet weten te vinden.
  • Er wordt al een bepaalde voorkennis verondersteld over wat een (zakelijke) netwerksite precies is. Maar niet alle bezoekers zullen die voorkennis hebben. Het wordt op de homepage nergens duidelijk gemaakt dat je een profielpagina moet maken waarop je informatie over jezelf zet, en dat je vanuit die profielpagina verbindingen naar bekenden kunt leggen. In het “about us” gedeelte staat een prachtig filmpje van 2,5 minuut over wat Linkedin is, hoe het werkt en wat je er mee kunt. Waarom staat dat filmpje niet op de homepage om bezoekers zonder voorkennis bij de hand te nemen?
  • Hetzelfde geldt voor de Linkedin succes stories. Waarom staan deze verhalen diep wegestopt in het “Resource Center” en worden ze niet gebruikt om potentiële leden te verleiden en te overtuigen om lid te worden?
  • Of wat dacht je van het Learning Center??? Onbegrijpelijk dat dat gedeelte van de site niet veel actiever wordt gepromoot vanaf de homepage. Het is namelijk geweldige content om potentiële gebruikers te helpen in hun beslissingsproces om lid te worden.

Conclusie
Linkedin doet het niet slecht, maar laat nog wel een hoop kansen liggen om bezoekers beter te ondersteunen, overtuigen en verleiden om zich in te schrijven op de site. Het Persuasive Design kan dus stukken beter. Het is helemaal jammer dat ze die kansen laten liggen als je je bedenkt dat ze de content om het beter te maken al hebben! Het is slechts een kwestie van beter verwijzen vanaf de homepage naar dieper liggende pagina’s om deze kansen binnen te tikken. Jammer, maar wellicht dat ze deze punten in de nabije toekomst alsnog gaan aanpakken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *