Verbreding businessmodel NRC Handelsblad gaat een succes worden

Dat de kranten het niet makkelijk hebben is algemeen bekend. Om de terugloop van inkomsten tegen te gaan heeft NRC Handelsblad besloten om hun businessmodel te verbreden door actiever producten te gaan verkopen in hun nieuwe website NRC Lux. Ik denk dat het een groot succes gaat worden.
– lang artikel alert –
Economische situatie krantenuitgevers
PricewaterhouseCoopers voorspelt dat de inkomsten dit jaar met 17% zullen dalen ten opzichte van 2008 (wat ook ook al geen best jaar was).  De sterke daling is volgens PwC te wijten aan de ‘gratis cultuur’ op internet, terwijl de recessie de sector verder onder druk heeft gezet. Mediaspecialist Marieke van der Donk van PwC:

Van dalende oplages was al voor de crisis sprake. Het is niet zozeer de crisis, als wel het veranderende gedrag van consumenten, en in hun spoor dat van adverteerders, dat de sector tot veranderingen dwingt. Van der Donk adviseert krantenuitgevers onder meer te stoppen met het gratis weggeven van “unieke en relevante content” en het neerzetten van het krantenmerk in verschillende kanalen. “Maar nog belangrijker: sluit de vijand in de armen, werk meer samen met erkende digitale nieuwsaanbieders”

PricewaterhouseCoopers: “beste kranten, sukkel maar lekker door”
Wat PricewaterhouseCoopers hier eigenlijk zegt is dat kranten hetzelfde moeten blijven doen (nieuws maken), maar het op een andere manier aan de consument presenteren (niet meer gratis weggeven, samenwerken met digitale nieuwsaanbieders). Als de kranten dat doen gaan ze zeker ‘down the drain’. Ik denk dat kranten actiever moeten zoeken naar echte vernieuwing van hun businessmodel. Dat is wat NRC Handelsblad nu doet met de lancering van webshop NRC Lux.
NRC wil niet meer zo afhankelijk zijn van advertenties & abonnees
NRC Handelsblad verkocht al een jaar of zes producten met een NRC-label (o.a. wijn & boeken). Daarnaast had de krant altijd al speciale lezersaanbiedingen. NRC wil niet meer zo afhankelijk zijn van advertenties en abonnees. Daarom willen ze hun businessmodel verder verbreden door actiever in te zetten op de verkoop van producten via retailers en webwinkels. Op dit moment maakt de verkoop van producten nog 5 procent uit van de totale omzet van NRC Media, maar volgens uitgever Gert Jan Oelderik moet dit binnen twee jaar 15 procent zijn. Om die 15 te gaan bereiken heeft Oelderik een apart retail-team opgericht. Dat team van vier mensen opereert als zelfstandig bedrijf binnen NRC Media, de werkmaatschappij die onder holding PCM valt.
Lancering webshop NRC Lux
Eén van de eerste echt zichtbare initiatieven van het retail-team is de lancering van webshop NRC Lux. NRC Lux is de “cultuurwebwinkel” van NRC Handelsblad en nrc.next. Via de website kunnen consumenten producten bestellen zoals boeken, films, cd’s, dvd’s, wijn, reizen, etc. Daarnaast biedt NRC Lux producten die op geen andere plekken dan NRC Lux te koop zullen zijn zoals kunstwerken en bepaalde exclusieve wijnen.
Onderscheidend vermogen NRC Lux
Wat NRC Lux onderscheidt van bekende webwinkels zoals Bol.com is dat de aangeboden boeken, films en muziek gekoppeld zijn aan het complete recensiearchief van NRC Handelsblad en nrc.next. Dit archief omvat meer dan 20.000 recensies. Daarnaast zijn er videorecensies van bekende NRC-redacteuren te zien op nrclux.nl. Retaildirecteur Rudolf van den Bosch zegt tegen Emerce het volgende over de concurrentie met Bol.com:

Er zit een overlap in de productcategorieën, maar het is een hele andere website. Als je de site van Bol.com en de onze met elkaar vergelijkt, dan zie je dat Bol.com ook hele andere dingen aanbiedt, games en elektronica bijvoorbeeld. Wij zullen ons richten op onze eigen doelgroep en we zoeken het meer in cultuur als centraal thema in onze webwinkel.

Slimme verbreding businessmodel
NRC Handelsblad doet een slimme zet met de lancering van NRC Lux. Ze hebben al 6 jaar ervaring met het verkopen van producten, dus ze begeven zich niet geheel op nieuw terrein maar gaan een bewezen inkomsten kanaal verder uitbouwen. In tegenstelling tot wat PricewaterhouseCoopers gaan ze niet op een andere manier door met hun core-business, maar proberen ze echt te innoveren door breder te denken dan nieuwsvoorziening. NRC gaat daarmee hun businessmodel echt verbreden. Dat is slim.

Ik denk dat NRC Lux een succes wordt dankzij de volgende drie redenen:

  • NRC Handelsblad heeft al 6 jaar ervaring met het verkopen van (culturele) producten. Daardoor kunnen ze de fase van pionieren, experimenteren en leren van fouten overslaan en meteen vol gas gaan.
  • Dankzij de insteek op culturele producten, gecombineerd met het enorme recensiearchief kan NRC Lux meer dan voldoende onderscheidend vermogen creeëren ten opzichte van bestaande webwinkels.
  • NRC Media heeft met NRC Handelsblad & nrc.next een groot bereik en daarmee een perfect platform om NRC Lux te promoten via onverkochte advertentieposities.

Go NRC Handelsblad, Go! 🙂

7 thoughts on “Verbreding businessmodel NRC Handelsblad gaat een succes worden”

  1. Hoi Christ,
    Interessant verhaal. Ik heb echter mijn twijfels. Mijns inziens gaat de combinatie niet lang bestaan; wellicht dat de webshop los wel een kans heeft. Waarom? Als de ontwikkelingen zich doorzetten is NRC over een paar jaar een veredelde reclamefolder. Wie gaat dat aan de uitgever / hoofdredacteur vertellen? W.m.b. gegarandeerd hommeles in de tent die resulteert in het afstoten van de webshop als een los onderdeel van PCM.
    Dus twee mogelijkheden: 1. of de uitgever/PCM heeft het niet gesnapt en denkt dat de krant er over vijf jaar nog is en meerwaarde biedt i.c.m. de webshop. 2. De uitgever/PCM heeft het wel gesnapt aan gaat zijn businessmodel omgooien en stopt over vijf jaar met de krant en heeft een kanjer van een webshop staan.
    Ben ik te somber over de toekomst van de papieren media?
    Gr, Martijn
    PS: waar zijn de recensies? Ik kan er geen vinden (na het aanklikken van 10 willekeurige producten).

  2. Hi Marijn,
    Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat de krant een veredelde reclamefolder wordt. Er staan nu toch ook advertenties in? Daar stoort niemand zich aan, het hoort erbij. Enige verschil is dat de advertenties straks (misschien) voor een groter gedeelte uit eigen NRC Lux advertenties bestaan.
    En ik denk dat een papieren krant als NRC altijd nog meerwaarde kant bieden. Minder focus op het harde snelle nieuws, en meer focus op kaders en achtergronden. Dat doen ze nu al en het werkt. NRC heeft als een van de weinige (enige?) kranten een groeiend abonnee-bestand. En dat is natuurlijk niet voor niks: ze maken gewoon een heel goed product (zowel NRC Handelsblad als nrc.next).

  3. Wellicht is een nuance op zijn plaats, maar heb ik toch een slecht voorgevoel over de krant als medium. We zullen het zien! Over vijf jaar kijken waar NRC dan staat 😉

  4. Zelf ben ik ook somber over de ‘hard-copy’ krant die trouw op de mat ploft. Zeker in deze tijd van verduurzaming, heeft papier zijn tijd als medium een beetje gehad. Volgens mij is het een kwestie van tijd voor diverse milieu- en (wellicht) overheidsinstanties hun pijlen op ‘papier’ richten.
    Minder somber ben ik over de krant die zijn eigen businessmodel durft te verdiepen / innoveren. Papier als medium heeft zijn tijd gehad. De e-reader is up-and-coming en ik denk dat kranten er zeer wijs aan doen hier op volle kracht in te knallen. Zaken als ad targeting, meting en kunnen digitaal vele malen beter geregeld worden, dus ik denk dat je als ‘digitale krant’ aan de adverteerder een veel interessanter pakket kunt overleggen.
    Een webshop is leuk als verbreding, maar ik vraag me af of het de krant kan dragen. Als de papieren krant van NRC verdwijnt, zal ook het merk ‘NRC’ een harde klap krijgen. Ik vraag me dan ook sterk af of de webshop voldoende merkwaarde heeft om het merk ‘NRC’ de toekomst in de dragen.

  5. Hi John,
    Bedankt voor je reactie en aanvullende analyse. Dat de “hard-copy krant” er op den duur uitgaat en wordt vervangen door iets van een e-reader zou best wel eens kunnen. Ik vraag me alleen af wat dat doet voor de business van NRC Media.
    Ja, digitaal kun je beter targetten etc, maar feit is ook dat de inkomsten uit digitaal niet in verhouding staan tot de inkomsten die ze halen uit advertenties op papier.
    Iedereen in de industrie ziet in dat alles verschijft naar digitaal, maar er is eigenlijk nog geen enkele grote nieuwspartij die serieus geld verdient online (met grote nieuwspartij heb ik het niet over clubs die herschreven ANP-berichten online knallen).
    Digital advertising brengt gewoon niet genoeg op. Zie ook mijn stuk over de verjaardag van de banner: http://localhost/techworld/de-verjaardag-van-de-banner/. In 15 jaar is er gewoon verdomd weinig veranderd.
    Het is tijd voor een heel nieuw online businessmodel voor de kranten. Maar niemand weet nog hoe dat eruit gaat zien. Ik ben benieuwd waar Rupert Murdoch uiteindelijk mee komt (hij roept de laatste tijd weer dat consumenten toch zullen moeten gaan betalen voor online nieuws: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090510_gratis_nieuws_niet_op_internet_vindt_rupert_murdoch/)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *