Na de kranten nu ook de weblogs doodverklaard? What's next?

Het ene na het andere medium wordt maar maar doodverklaard. Kranten zijn dood, tijdschriften zijn dood, en recentelijk  vorig jaar zijn zelfs ook de weblogs doodverklaard. Volgend jaar (als het al zo lang duurt) staat er natuurlijk ook iemand op die verklaard dat Twitter (of “microblogging” als je van buzzwords houdt) ook hardstikke dood is. Om dat het met elkaar praten uiteindelijk veel sneller gaat.
Wat een bullshit. Geen enkel medium gaat dood, het krijgt hooguit een andere rol.
De dood van de print industrie
Kranten & tijdschriften zouden sterven door gebrek aan interactie en doordat ze altijd achter de feiten aanlopen. Geprintte media zijn per definitie ‘yesterdays news’, en dus hopeloos achterhaald. Daar zouden de weblogs wel even verandering in gaan aanbrengen. Is dat ook gebeurd? Ik denk het niet. Het echte ‘harde nieuws’ is wel meer naar online verschoven. Kijk naar het succes van nu.nl: korte berichten, zonder al te veel diepgang, maar wel altijd zeer actueel. Voor echte achtergrondinformatie, kaders en diepgang over wat er in de wereld gebeurt vind ik persoonlijk de print media (zowel kranten als tijdschriften) nog altijd onovertroffen.
Kranten dood? Nee, ze zijn zich (min of meer gedwongen) meer moeten gaan toeleggen op de achtergronden bij het nieuws. Dat niet iedereen daar behoefte aan heeft is een ander verhaal, maar bestaansrecht hebben kranten volgens mij nog steeds.
En nu zijn ook de weblogs gestorven!
Vol bombarie gingen de weblogs de wereld veranderen. Altijd actueel. Boordevol interactie. Tot vorig jaar, toen bleek de de weblog wereld ineens een stuk minder hard groeide. Sterker nog: een hoop weblogs begonnen een zieltogend bestaan te leiden. Weg waren de regelmatige updates. De schrijvers kwamen er achter dat het toch wel veel energie kost om telkens weer met goeie blogpostings te komen. Een krabbel hier, en een widget daar op een van de social networks was veel makkelijker en laagdrempeliger. En toen kwamen ook nog eens de microblogging diensten zoals Twitter opzetten. Ik quote: “Zitten mensen te wachten op lange verhalen over een onderwerp? Als een link en je mening in 140 letters ook genoeg is ???”. En aldus werden de weblogs doodverklaard.
Weblogs dood? Nee, natuurlijk niet. Misschien zijn er wel minder postings dan voorheen, maar de kwaliteit van de berichten die geplaatst worden gaan juist omhoog. Korte beschouwingen plemp je op Twitter of misschien op een social network. Wil je echt ergens een weldoordacht statement over maken dan is een blogposting nog altijd de meest aangewezig manier.
Wat is nou mijn punt?
Laten we ophouden om het één na het andere medium dood te verklaren. Ze gaan niet dood, maar bij de opkomst van een nieuw medium krijgen de oude tools of kanalen hooguit een andere rol. Zo werkte het al toen de schilderkunst in het gedrang kwam door de fotografie . De succesvolle schilders dachten: “hoppa, dan maar niet meer levensecht schilderen, maar laten we abstractie kunst gaan maken”.
Als een medium zich aanpast en focust op z’n eigen kracht zal er altijd een bestaansrecht overblijven. Dood aan de doodverklaringen!
 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *