Meer omzet genereren? Vermijd het euro-teken…


Het zal je waarschijnlijk niet echt verrassen, maar mensen hebben een hekel het uitgeven van geld. Ze hebben er zelfs zo’n hekel aan dat het negatieve gevoel wat daar bijhoort ook door wordt getriggerd ons onderbewuste.
Onderzoekers aan de Cornell University ontdekten dat mensen in een restaurant meer geld uitgeven wanneer ze een menukaart te zien krijgen waarop geen €-teken te zien is:

Bij een experiment werden drie identieke menu’s opgesteld met verschillende prijsaanduidingen: met dollarteken, het getal en de munteenheid voluit geschreven en een derde kaart met enkel het cijfer dat de prijs weergeeft. De menu’s werden gebruikt in een restaurant en werden aan 201 klanten getoond. De conclusie van het onderzoek: de rekening was gemiddeld 5,55 dollar hoger bij klanten die een menukaart kregen zonder dollarverwijzing.

Wil je meer omzetten, dan doe je er dus goed aan om “pijnprikkels” naar ons onderbewuste te vermijden door het weglaten van het €-teken….
Zie ook mijn eerdere artikel: “de psychologische oorlog in restaurants“.
Het effect van creditcards
Ander onderzoek toonde aan dat mensen gemiddeld zo’n 15 procent meer besteden als ze hun aankopen met een creditcard betalen in plaats van cash. Een creditcard verdooft met succes de “pijn van het uitgeven van geld”. Je hebt niet het gevoel dat je iets afgeeft wat van jou is, zoals wel het geval is met het overhandigen van bankbiljetten (bron).

Werkt dit principe ook online?
Wat ik me afvraag is of dit principe ook online werkt. Je bent daar toch meer gebonden aan usability-richtlijnen om je website (en je commeriële aanbod) begrijpelijk te maken. Daarnaast is er nog een andere factor die een groot verschil maakt: bij een restaurant zit er geruime tijd tussen het moment dat je een keuze maakt (en dus het eten bestelt) en het moment van afrekenen. Online zit daar vaak juist maar een paar minuten tussen.

Als je resultaten hebt van onderzoek of testen met het vermijden van € of $-tekens online, zet dan even een linkje in de comments!

4 thoughts on “Meer omzet genereren? Vermijd het euro-teken…”

  1. Hey Roy, aardige suggestie. Zeker het testen waard. Ik ben ook wel benieuwd of er nog een verschil is tussen het gebruik van “E” in plaats van “€” (naast “€” versus “Euro”).

  2. Ik zou ook kijken of je meer kan testen met lijstvolgordes (sorteren op prijs, of juist niet ) . Overigens ben ik van mening dat je allerlei factoren in combinatie onder de loep moet houden ipv te focussen op 1 element. Een herhalingsexperiment wanneer andere factoren worden aangepast lijkt me niet overbodig om échte conclusies te kunnen trekken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *