Marktplaats begint Hippas.nl (en verlaat het één-site model)

Gisteren meldde Emerce dat Marktplaats binnenkort een nieuw initatief lanceert: hippas.nl, een site voor het kopen van unieke & bijzondere kleding. Opvallend is dat Marktplaats hiermee voor het eerst een site lanceert die los staat van de reguliere site.
Kleding is big business online
Ik heb het zelf altijd een beetje onderschat, maar de verkoop van kleding is big business online. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat kleding de eerste helft van dit jaar zelfs de grootste omzetstijging heeft laten zien. Het segment kleding is staat daarmee na reizen en electronica in de omzet top 3. Thuiswinkel becijfert de online omzet van kleding op 225 miljoen euro. 
Opvallende strategie Marktplaats 
Op zich is het logisch dat Marktplaats een graantje mee wil pikken van het grote & groeiende segment kleding. Ik vind het alleen heel opvallend dat ze daarvoor een site gaan lanceren die volledig los staat van het oude en vertrouwde Marktplaats.nl. Bij mijn weten is het de eerste keer dat ze dat doen. De kracht van Marktplaats is toch altijd geweest dat je er alles kunt vinden en dat de site vrij is van enige opsmuk. Met Hippas gaan ze daar dan dus toch van afwijken. Ik vraag me af of ze er slim aan doen…
Uit het interview wat Emerce had met commercieel directeur Kiliaan Toorenaar wordt niet echt duidelijk waarom Marktplaats er voor kiest om het één-site model te verlaten. Ik ben dan ook benieuwd of het hier bij blijft, of dat Marktplaats in de toekomst meer stand-alone sites gaat lanceren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *