Wat moeten we met de ideeën van Seth Godin?


Seth Godin is één van de meest invloedrijke marketing-denkers van dit moment. Zijn visonaire ideeën vertellen je als marketeer WAT er moet gebeuren. Maar HOE dat dan moet gebeuren blijft vaak een raadsel. Daarom is er ook veel kritiek op de ideeën van Seth Godin. Als die kritiek terecht is, wat moeten we dan met de ideeën van Seth Godin?
Filmpje
In bovenstaand filmpje spreekt Seth Godin onder andere over:

  • Het bedenken van ideeën: Godin pleit voor het hebben van meer slechte ideeën. Hoe meer slechte ideeën je hebt, hoe groter de kans dat er uiteindelijk ook een goed idee tussen zit. “Don’t be afraid to come up with ideas, even bad ideas. Bad ideas are cheaper than ever before. Bad ideas don’t kill you. If it doesn’t work you just go to the next idea.”
  • De Purple Cow theorie: één van de bekendste boeken van Seth Godin, Purple Cow, is nog steeds actueel: “If you have the guts to be remarkable, people will talk about you”. Zelfs, of misschien wel juist, in een maatschappij die aan information overload ten ondergaat is het noodzakelijk om een bijzonder/onderscheid verhaal te hebben.
  • De kracht van bloggen: over bloggen maakt hij een statement dat aan duidelijkheid niks te wensen over laat: “Even if no one will read your blog you should have a blog. The act of thinking about an idea, writing it down and leaving a digital footprint is critically important! In addition, you have a free tool that lets you write to people who are interested in what you have to say. This is a great privilege. It is a gift!
  • Waarom hij zelf niet Twittert: het gaat om de keuze maken waaraan je je tijd wil besteden: “I like to be the best in what I do, and to be best, I will have to spend a few hours every day on Twitter, the question is what shall I do less, write less, blog less or interact less with people?”
  • De verandering van marketing naar leiderschap: heerlijk abstract, maar toch mooi geformuleerd “Marketing has changed from strategic, money corporate stuff, to individual, honest, personal work that matters stuff. So we need to be creative leaders to succeed.”

Kritiek op Seth Godin
Naast het aanzien en bewondering wat Seth Godin ten deel valt is er ook veel kritiek. Zijn betogen en theorieën zijn nogal “anekdotisch” opgebouwd en hebben geen wetenschappelijke basis. Daardoor valt het niet mee om de visie van Godin door te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
De kritiek is voor een groot deel terecht, maar tegelijktijd beweert Seth Godin ook nergens dat hij alle wijsheid in pacht heeft. Het enige wat hij probeert is marketeers te inspireren om op een andere manier over hun werk na te denken. Getuige zijn veelgelezen blog en druk bezochte presentaties slaagt hij daar aardig in.
Wat moeten we dan met de ideeën van Seth Godin?
Volgens mij moeten wij als marketeers dan ook niet zoek gaan naar de structuur of roadmap achter de ideeen van Seth Godin. Waar het om gaat is de manier van denken: om bij iedere marketingactie jezelf af te vragen wat nou de meerwaarde van voor de ontvanger is. Waarom jouw verhaal nou zoveel anders is dan de concurrent? Wanneer die manier van denken is eenmaal is doorgedrongen tot het DNA van je eigen handelen volgt de aanpak/structuur/roadmap volgens mij vanzelf.
/via: Gert Jan Delcliseur

6 Comments

  1. Ik snap de kritiek en ik snap al tijden niet waarom zoveel mensen zo lui zijn. Het gaat om het idee. Dat je de ideeën niet klakkeloos op elke bedrijf kunt toepassen lijkt me logisch, sterker nog mensen die verwachten hebben niets van zijn verhaal begrepen in mijn ogen.

  2. Inderdaad, dit soort mensen zie ik meer als ‘inspirational leaders’. Ze geven een denkrichting aan, een mentaliteitsverandering en niet zozeer een nieuwe structuur die je kan doorvoeren in je bedrijf.
    De kritiek op hen is in mijn ogen dan ook misplaatst.

  3. Dat zijn ideeën niet wetenschappelijk onderbouwd zijn , so what. De strekking van hem is kom boven het maaiveld uit en doe iets.
    Wat hij verteld is niet nieuws , hij doet er alleen een ander sausje over en dat smaakt heerlijk

  4. @Arjan: ik kan uit je reactie niet helemaal opmaken of je de kritiek op mensen als Seth Godin of Malcolm Gladwell nu terecht vind of juist niet? Ben wel benieuwd wat je denkt eigenlijk!
    @Roy: true, je kunt de ideeeen van Godin of andere nooit klakkeloos overnemen en toepassen. Ik denk (hoop) dat niemand dat verwacht. Maar alleen een ideeen is ook niet altijd genoeg. Het getuigt van echte grootheid als je uit al die ideeen wel een soort aanpak kunt destileren. Neem bijvoorbeeld iemand als Stephen R. Covey: heeft heeft veel ideeen en anekdotes over leiderschap. Maar hij gaat wel een stap verder dan alleen die ideeen en anektdotes door zijn beschrijving in het boek “the seven habits of effective leadership. Ik ben het daarom wel deels eens met de kritiek.
    @Patrick: je geeft aan dat je de kritiek misplaatst vind en dat je Seth Godin (en anderen) meer ziet als ‘inspirational leaders’ die zorgen voor een mentaliteitsverandering. Het klopt inderdaad dat ze zorgen voor een mentaliteitsverandering, maar het is toch ook wel fijn om iets meer onderbouwing te hebben dat je zeker weet ‘dat je de juiste kant op verandert’?
    @Jan: een ander sausje is inderdaad heerlijk, maar tegelijkertijd voegt het misschien weinig toe aan het eigenlijke gerecht. Voor een echte afwisseling of verfrissing voel ik persoonlijk meer voor een echt “nieuw gerecht” dan een ander sausje. Als je begrijpt wat ik bedoel 😉

  5. Hoi Christ, ik vind de kritiek terecht, hoop dat mensen ook kritisch zullen zijn. Vaak ligt het vele malen genuanceerder, en dan is dit jammer op zijn minst, en in het ergste geval gevaarlijk.
    Inspiratie kan je overal op doen, dit lijkt iets teveel op “feiten”. Ik ben een voorstander van de nuance, ook al is dat meer lees- en denkwerk.

Leave a Reply to Christ Coolen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *