Wat moeten we met de ideeën van Seth Godin?


Seth Godin is één van de meest invloedrijke marketing-denkers van dit moment. Zijn visonaire ideeën vertellen je als marketeer WAT er moet gebeuren. Maar HOE dat dan moet gebeuren blijft vaak een raadsel. Daarom is er ook veel kritiek op de ideeën van Seth Godin. Als die kritiek terecht is, wat moeten we dan met de ideeën van Seth Godin?
Filmpje
In bovenstaand filmpje spreekt Seth Godin onder andere over:

  • Het bedenken van ideeën: Godin pleit voor het hebben van meer slechte ideeën. Hoe meer slechte ideeën je hebt, hoe groter de kans dat er uiteindelijk ook een goed idee tussen zit. “Don’t be afraid to come up with ideas, even bad ideas. Bad ideas are cheaper than ever before. Bad ideas don’t kill you. If it doesn’t work you just go to the next idea.”
  • De Purple Cow theorie: één van de bekendste boeken van Seth Godin, Purple Cow, is nog steeds actueel: “If you have the guts to be remarkable, people will talk about you”. Zelfs, of misschien wel juist, in een maatschappij die aan information overload ten ondergaat is het noodzakelijk om een bijzonder/onderscheid verhaal te hebben.
  • De kracht van bloggen: over bloggen maakt hij een statement dat aan duidelijkheid niks te wensen over laat: “Even if no one will read your blog you should have a blog. The act of thinking about an idea, writing it down and leaving a digital footprint is critically important! In addition, you have a free tool that lets you write to people who are interested in what you have to say. This is a great privilege. It is a gift!
  • Waarom hij zelf niet Twittert: het gaat om de keuze maken waaraan je je tijd wil besteden: “I like to be the best in what I do, and to be best, I will have to spend a few hours every day on Twitter, the question is what shall I do less, write less, blog less or interact less with people?”
  • De verandering van marketing naar leiderschap: heerlijk abstract, maar toch mooi geformuleerd “Marketing has changed from strategic, money corporate stuff, to individual, honest, personal work that matters stuff. So we need to be creative leaders to succeed.”

Kritiek op Seth Godin
Naast het aanzien en bewondering wat Seth Godin ten deel valt is er ook veel kritiek. Zijn betogen en theorieën zijn nogal “anekdotisch” opgebouwd en hebben geen wetenschappelijke basis. Daardoor valt het niet mee om de visie van Godin door te vertalen naar de dagelijkse praktijk.
De kritiek is voor een groot deel terecht, maar tegelijktijd beweert Seth Godin ook nergens dat hij alle wijsheid in pacht heeft. Het enige wat hij probeert is marketeers te inspireren om op een andere manier over hun werk na te denken. Getuige zijn veelgelezen blog en druk bezochte presentaties slaagt hij daar aardig in.
Wat moeten we dan met de ideeën van Seth Godin?
Volgens mij moeten wij als marketeers dan ook niet zoek gaan naar de structuur of roadmap achter de ideeen van Seth Godin. Waar het om gaat is de manier van denken: om bij iedere marketingactie jezelf af te vragen wat nou de meerwaarde van voor de ontvanger is. Waarom jouw verhaal nou zoveel anders is dan de concurrent? Wanneer die manier van denken is eenmaal is doorgedrongen tot het DNA van je eigen handelen volgt de aanpak/structuur/roadmap volgens mij vanzelf.
/via: Gert Jan Delcliseur