Kairos: van aanbod naar actie

Succes in online marketing heeft veel te maken met het juiste aanbod dat gepresenteerd wordt op het juiste moment. De Grieken hebben daar een mooi woord voor bedacht: “kairos”.
Definitie Kairos
Kairos was de Griekse god van de gelegenheid en stond voor het beslissende moment waarop er gehandeld moest worden in een bepaalde situatie. Kairos staat daarom voor de “juiste tijd”, het beslissende, kritieke moment – wanneer een gelegenheid omgezet wordt in actie.
Ultieme vorm van kairos
De ultimieme vorm van kairos zijn volgens mij websites met dagaanbiedingen. Sites zoals iBood.com of 1dayfly die één product per dag verkopen tegen een zeer aantrekkelijke prijs. De verkoop stopt wanneer de voorraad op is of wanneer de 24 uur verstreken zijn, afhankelijk van wat het eerst gebeurt. Wanneer je als bezoeker van deze sites een product ziet wat je wil hebben wordt je haast wel gedwongen om direct te handelen. Je wil immers niet achter het niet visssen omdat je niet weet hoe snel het product uitverkocht raakt.

Kairos in ‘normale ecommerce’
Toch zijn het niet alleen de sites met dagaanbiedingen die kairos op een goede manier toepassen. Het principe kan ook worden gebruikt in normale ecommerce sites. Amazon doet dat bijvoorbeeld erg goed.


Meer uitgeven is free shipping
Juiste aanbod op het juiste moment. Om de gemiddelde orderwaarde te vergroten wijst Amazom me er -vlak voordat ik wil gaan betalen- dat wanneer ik voor $ 9.83 extra aan producten bestel, ik in aanmerking kom voor free shipping. Goed aanbod, goeie timing. Kairos dus.

Kopen in bundels
Hier opnieuw een sterk staaltje kairos. Wanneer ik Linchpin bekijk (het nieuwe boek van Seth Godin) krijg ik een aanbod om dit boek te komen in combinatie met twee andere boeken die goed bij Linchin passen.


Impulsaankopen stimuleren

En als laatste het voorbeeld van Amazom Quick Picks. Wanneer ik een product heb toegevoegd aan mijn winkelwagentje worden extra impulsaankopen gestimuleerd door een aantal “quick picks”. Dit zijn aanbiedingen die gepersonaliseerd zijn op basis van mijn koophistorie en tegen flinke kortingen (enkele tientallen procenten) worden aangeboden. De grap is alleen dat deze aanbiedingen maar 60 minuten beschikbaar blijven…
Kairos… het beslissende moment wanneer een gelegenheid omgezet wordt in actie.
Tip: zie ook mijn artikel over het creëeren van een “persuasive momentum” (het moment waar usability, motivatie en een trigger die aanzet tot handelen samenkomen).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *