Jammer dat Joost het niet gaat redden

Gisteren maakte Emerce bekend dat de online-TV-dienst-in-oprichting ‘Joost‘ zijn Nederlandse kantoor sluit. Daarnaast gaan ze ook de koers verleggen: ze gaan zich niet meer richten op de consument, maar gaan een white label-videodienst aanbieden. Het inititatief lijkt daarmee een zachte dood te sterven.
Dat is jammer, want Joost was wel een veelbelovend initiatief. Niet in de laatste plaats vanwege de mannen die er achter zaten: Niklas Zennström and Janus Friis de oprichters van Skype en Kazaa. Met meer dan 150 ontwikkelaars werd in de afgelopen jaren gewerkt aan een programma wat een revolutie zou moeten gaan betekenen voor de TV-industrie. De bedoeling van Joost was het volgende:

The program is based on P2PTV technology and is expected to deliver (relaying) near-TV resolution images. It turns a PC into an instant on-demand TV without any need for additional set top box. News updates, discussion forums, show ratings, and multi-user chat sessions (often linked to the active stream/channel) are made possible through the use of semi-transparent widget overlays (wikipedia)

Als ik het even samenvat zijn drie elementen belangrijk:

  • de dienst is peer-to-peer (net zoals b.v. Kazaa). Dus geen zware servers voor het bedrijf nodig
  • het gaat om online on-demand tv (volledig legaal welteverstaan)
  • het maakt TV kijken ‘sociaal’ doordat interactie met andere kijkers mogelijk is

Waarom Joost het niet gered heeft (althans niet met het oorspronkelijk bedoelde model) is bij mij niet helemaal duidelijk. Je zou zeggen dat ze een zware dobber hebben aan het verkrijgen van genoeg legale content. Daarvoor moet je namelijk gaan onderhandelen met alle grote TV-networks in de wereld, en dat is een hele klus. Toch leek het probleem daar niet echt in te zitten, ze hadden namelijk al deals voor 15.000 tv-shows en 250 tv-kanalen die gevuld werden door de grote publishers. Emerce houdt het vooralsnog op een ‘gebrek aan belangstelling’ en het feit dat Joost ‘links en rechts werd ingehaald door andere spelers op de online video-markt’.
Misschien dat Joost last had van de wet van de remmende voorsprong? Dat zou voor Joost wel heel erg zonde zijn. Maar voor de consument niet zo’n probleem, als het idee en businessmodel goed is dan staat er binnen de korste keren weer een vergelijkbaar initiatief op wat het wél gaat redden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *