Interessante presentatie over Persuasive Design


Heb je even? Neem dan eens de tijd om op je gemak bovenstaande presenatatie over Persuasive Design te bekijken. Voordat je er aan begint moet ik je wel even waarschuwen dat het maar liefst 149 slides zijn…
Motivatie & Usability
Sebastian Deterding
probeert in deze presentatie het gedrag van websitebezoekers te voorspellen door de relatie te leggen tussen de motivatie om een actie uit te voeren (b.v. iets bestellen) en de moeite die je daar voor moet doen (usability), zie slide 32. Zonder het met zoveel woorden te benoemen verwijst hij hier naar het model voor het creëeren van een Persuasive Momentum waar ik eerder over schreef.
Strategieën om bezoekers te sturen
Een ander interessant gedeelte begint op slide 66 waarin Deterding in gaat op de strategieën over hoe je een bezoeker “van richting kan laten veranderen” (oftewel: sturen in de richting van het (commerciële) doel dat jij voor ogen hebt). Hij heeft het dan over het creëeren van :

  • Constraints: restrict the pathways that are (normally) open
  • Facilitation: ease the way along certain pathways
  • Motivation: shape the impulses the push in a certain direction

De presentatie zit van slide 66 tot ongeveer slide 130 propvol voorbeelden van hoe deze drie principes in de praktijk worden gebracht. Erg interessant om eens goed te bekijken!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *