Hoe Rolex een succesvol merk werd

Rolex is de koning onder de horlogemarken. Het logo van Rolex, een vijfpuntige kroon, is dan ook treffend qua symboliek. Het merk is als benchmark voor luxe en kwaliteit beroemd in alle uithoeken van de wereld. Dat Rolex is groot kon worden is vooral te danken aan het feilloze gevoel voor marketing van oprichter Hans Wilsdorf.

Het ontstaan van Rolex
Rolex-oprichting Hans Wilsdorf werd in 1888 geboren in Duitsland en verhuisde later naar Londen. Vanaf 1900 werkte Wilsdorf in een horlogefabriek, waar hij samenwerkte met de Zwitserse horlogemaker Aegler uit Biel. In 1908 startte Wilsdorf zijn eigen horlogemerk Rolex.

Wilsdorf was met Rolex is de eerste horlogemaker die begon met het populair maken van polshorloges voor mannen (in die tijd waren immers vestzakhorloges nog de norm).

Hij concentreerde zich in eerste instantie vooral op de kwaliteit van de uurwerken. In de beginjaren lag de focus volledig op chronometrische precisie. Die focus leidde al snel tot succes. In 1910 was een Rolex-horloge het eerste polshorloge ter wereld dat het Zwitserse Certificaat van Chronometrische Precisie kreeg, dat werd uitgereikt door het officiële evaluatiecentrum voor horloges in Bienne. In de jaren daarna volgden nog vele innovaties en patenten, zoals de eerste waterdichte polshorloge en de eerst de eerste zelfopwindende pols-chronometer.

Influencer Marketing
Wilsdorf was een ster in marketing en influencer marketing in het bijzonder.

Het begon al bij het bedenken van de naam Rolex. Wilsdorf wilde dat zijn horloges een korte naam kregen en in elke taal eenvoudig kon worden uitgesproken. Daarnaast wilde hij dat de naam er goed uitzag op uurwerken en wijzerplaten. “Ik heb geprobeerd om de letters van het alfabet op alle mogelijke manieren met elkaar te combineren. Dit leverde mij enkele honderden namen op, maar geen van hen voelde goed” aldus Wilsdorf. Maar toen hij op een dag met zijn koets door Londen reed schoot hem spontaan de naam Rolex te binnen.

Maar Wilsdorf was -zo voordat het woord bestond- vooral een briljante influencer-marketeer:

  • Kanaaloversteek – Het is één ding om te beweren dat een horloge waterdicht is. Het is iets anders om het te bewijzen. Als Wilsdorf in de jaren ’20 in de pers verneemt dat een Londense typiste als eerste vrouw het kanaal over gaat zwemmen, krijgt hij haar zover om juist tijdens deze bewonderenswaardige poging zijn zojuist geïntroduceerde (en waterdichte) Oyster-model om te doen. De oversteek duurde ruim 10 uur en het horloge bleek aan de overkant nog steeds perfect te werken.
  • Churchill – Een bijzondere mijlpaal voor Rolex was de 100.000 gecertificeerde chronometer: een gouden Rolex Datejust. Ook hier wist Wilsdorf een gouden PR-moment mee te creëren: hij gaf dit speciale horloge cadeau aan de belangrijkste man van dat moment: Winston Churchill.
  • Mount Everest – In 1953 was het expeditieteam van Sir John Hunt, waarbij Sir Edmund Hillary en Tenzing Norgay de top van de Mount Everest bereikten, uitgerust met Oyster Perpetuals. De Oyster Perpetual Explorer, verwierf daarna onmiddellijk een cultstatus.

Onafhankelijk
Wat bijdraagt aan de mystiek rondom het merk is de bijzondere ondernemingsstructuur. Omdat Wilsdorf geen opvolger vanuit de familie had, regelde hij in 1945 dat er een stichting werd opgericht. Wilsdorf overleed in 1960, maar de stichting regelt nog steeds allerlei zaken rondom het bestuur en eigendom van de horlogemaker. Zo mag Rolex nooit naar de beurs worden gebracht en ook niet fuseren met andere horlogemakers. Dit zorgt er voor dat het bedrijf als een van de weinige grote luxemerken als onafhankelijke speler kan blijven opereren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *