Hoe nieuwsgierigheid de conversiekracht van je site verhoogt

Wanneer je bezoekers aan je website probeert te veranderen van kijkers in kopers is het belangrijk om ze stapje voor stapje het verkoopproces in te trekken. Je probeert bezoekers te motiveren, verleiden en te overtuigen om klant bij jou te worden.
Aandacht vasthouden? Nieuwsgierigheid opwekken
Eén van de belangrijkste uitdagingen waar je voor staat is: hoe hou je de aandacht van de bezoeker vast? (Met één klik zijn ze immers weer van je site verdwenen). Het antwoord: door nieuwsgierigheid op te wekken.
Hoe of waarom vraag
De truc is om je boodschap niet zomaar als statement neer te zetten, maar vooraf laten gaan aan een “hoe” of “waarom” vraag 
Bekijk de volgende drie statements:

  • Deze zomer ging ik naar Ierland
  • Een geschikte camera vinden
  • Energie besparen thuis en op kantoor

Bekijk deze statements nu nog eens, maar nu geformuleerd als vraag:

  • Hoe ik deze zomer naar Ierland ging
  • Hoe je een geschikte camera vindt
  • Hoe je energie bespaart thuis en op kantoor

Het maakt eigenlijk niet uit wat je zegt, maar zodra je er “hoe” of “waarom” voor zet wordt het meteen een stuk interessanter!
Je wekt zo meer nieuwsgierigheid op bij bezoekers om door te klikken. En dat is het hele doel van je website: de aandacht vasthouden en mensen verder tot het verkoopproces laten doordringen.
Dit principe toepassen op je eigen site
Hoe kun je dit principe toepassen op je eigen producten of diensten? Heel simpel: neem de belangrijkste voordelen en maak daar ook “hoe of waarom” statements van. Stel dat jouw product de volgende drie voordelen heeft:

  • Product xyz is goedkoper
  • Product xyz is gemakkelijker in gebruik
  • Product xyz is duurzaam

Om bezoekers online het verkoopproces in te trekken kun je deze statements veranderen in:

  • Waarom product xyz goedkoper is
  • Hoe product xyz gemakkelijker in gebruik is
  • Waarom product xyz duurzaam is

Deze laatste statements wekken een stuk meer nieuwsgierigheid op. Bezoekers zullen daardoor sneller doorklikken op je site en langer blijven hangen. Zo verhoog je de conversiekracht van je website.

3 thoughts on “Hoe nieuwsgierigheid de conversiekracht van je site verhoogt”

  1. Christ, leuk stukje. Beschik je over harde cijfers om je claim (‘zo vergroot je de conversiekracht van je website’) te ondersteunen?
    Ook een interessante vraag: waarom wekken ‘hoe’ en ‘waarom’ de nieuwsgierigheid op? Ik denk dat het te maken heeft met de kracht van het verhaal: je hebt meer te vertellen dan alleen de kale feiten.

  2. @martijn: thanks!
    @marcel: het is een bewezen techniek uit de sales-literatuur, maar ik heb geen harde cijfers over hoeveel meer conversie dit online oplevert. Wel een mooie om te A/B testen! Wat betreft de “kracht van het verhaal”, ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *