Hoe je bezoekers stuurt met visuele hiërarchie

Op een gemiddelde website kunnen bezoekers letterlijk alle kanten op. Via links in de content, knoppen onder de tekst en tabs uit het menu kunnen bezoekers in iedere gewenste richting navigeren.
Als online marketeer of website eigenaar wil je echter vaak dat bezoekers een specifieke richting op gaan (b.v. in de richting van een aankoop).
Je kunt bezoekers sturen door gebruik te maken van visuele hiërarchie. Interaction designers noemen dit ook wel het gebruik maken van “primary & secondary actions“.
Luke Wroblewski (Chief Design Architect bij Yahoo) heeft op zijn site een paar mooie voorbeelden staan hoe je bezoekers stuurt met visuele hiërarchie:

In het voorbeeld hierboven is het voor de bezoeker meteen duidelijk wat de meest gewenste actie is. De submit-optie heeft een veel prominentere look  dan dan de optie om te cancelen.
Hierboven zie je goed hoe het principe van visuele hiërarchie werkt. Wanneer de knoppen visueel gelijk zijn wordt je als bezoeker niet gestuurd: je moet harder nadenken over de juiste actie. Wanneer je visueel gaat variëren worden bezoekers al een stuk meer gestuurd, waarbij de laatste optie het sterkt is.
Bekijk ook het “primary action” design pattern op Quince.
De volgende artikelen zijn ook interessant als je meer wilt weten over dit onderwerp:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *