Hoe goed zijn jouw landingspagina's?

Uit welke elementen bestaat een goede landingspagina? Hoe lang mag zo’n pagina eigenlijk zijn? En hoe kun je jouw eigen pagina’s op een makkelijke manier punten geven om te bepalen hoe goed ze zijn? 
Wat zijn bepalende elementen voor een goede landingspagina?
Landingspagina’s vormen de brug tussen bezoekers (bijvoorbeeld uit een campagne of zoekmachine) en het aanbod wat je hebt.  Je landingspagina’s moeten bezoekers informeren over wie je bent en wat je te bieden hebt (en waarom je bezoekers dat aanbod nou specifiek bij JOU zouden moeten afnemen). 
Bryan Eisenberg schreef er twee goede artikelen over: 

Het eerste artikel gaat heel concreet in op de elementen die een landingspagina tot een succes maken. Het tweede artikel is wat abstracter, maar daarom niet minder nuttig. 
Lengte van een landingspagina
In de artikelen gaat Eisenberg nergens in over de gewenste lengte van een landingspagina. Moet je landingspagina alleen dienen als toegangspoort naar dieperliggende informatie (d.m.v. links), of moet je proberen alles over je aanbod en achtergrond te vertellen in die ene pagina? 
In eerste instantie zul je waarschijnlijk geneigd zijn om een landingspagina vooral te zien als toegangspoort. Dat bekekent dus dat je op de landingspagina in het kort vertelt wie je bent en wat je te bieden hebt, en vervolgens doorlinkt naar andere pagina’s waar je dieper op een bepaald onderwerp ingaat. Toch ben ik daar niet zo van overtuigd. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van het onderwerp, maar ik denk dat (hele) lange landingspagina’s vaak het beste werken. 
Waarom lang beter werkt dan kort
De reden waarom ik denk dat een lange landingpagina beter werkt dan een “toegangspoort-landingspagina” is simpel: het is voor bezoekers een minder grote stap om te scrollen, dan om te klikken. Een klik naar een dieper liggende pagina in de site kost de bezoeker tijd, terwijl hij niet precies weet of de informatie op die dieperliggende pagina nuttig is. Scrollen is gewoon makkelijker: je kunt heel snel scannen of er voor jou interessante informatie op de pagina staat. 
Lees ook mijn eerdere artikel: Meer online verkopen? “Vertel het hele verhaal” (over hoe SEOmoz $1 miljoen dollar meer omzet genereert dankzij een betere landingspagina). 
Maar hoe goed zijn JOUW landingapagina’s?
De kop van dit artikel is niet voor niets “hoe goed is jouw landingspagina?”. Afgelopen weekend bezocht ik de “The Conversion Marketing Scorecard“. Op deze pagina worden je 4 vragen gesteld over je landingspagina:
 

  • Are you describing what the page is about?
  • Are you giving visitors a reason to care?
  • Are you trustworthy?
  • Is it easy to get started?

Iedere vraag is vervolgens weer onderverdeeld in 10 punten. Per punt kun je aanvinken of jouw landingpagina voldoet aan dat punt. Op basis van de hoeveelheid vinkjes wat je zet krijg je een score van 0 tot 40. Onderaan de test staat een tabel met uitleg over de score (heb je een “Rock Star Landing Page” of is ‘ie “Pathetic“?).Een simpel maar doeltreffend concept! Ik wou dat ik het zelf had bedacht :-). 
Begin hier met het scoren van je landingspagina’s

7 Comments

  1. Over de lengte van een landingspagina, het lijkt alsof je deze manier van content presenteren vaker op buitenlandse pagina’s tegenkomt dan nederlandse sites, of lijkt dat maar zo?
    Heb overigens eind vorig jaar een onderzoek gedaan naar de optimalisatie van landingspagina waarover ik een artikel geschreven heb op bijgespijkerd: http://www.bijgespijkerd.nl/online-marketing/optimalisatietraject-van-een-landingspagina
    Misschien interessant, ook voor andere lezers.

  2. Hoi Anne Jan, je comment was door onbekende oorzaak in de spam-filter van WordPress blijven hangen. Ik heb ook wel het gevoel dat je die lange landingpagina’s in het buitenland vaker tegenkomt dan in Nederland. Misschien zijn ze in Amerika wat meer gewend aan die direct-marketing achtige tacktieken.
    En bedankt voor je link. Superwaardevolle aanvulling!

  3. Interessant, maar vooral voor sites die iets te verkopen hebben. Maar er zijn wel ‘lessons’ te halen uit de scorecard. Wellicht ook toe te passen op de site van de zuivelreus.
    Corporate sites verkopen natuurlijk het merk en het bedrijf zelf en niet zo zeer de producten. Zeker niet als het niet onder eigen naam producten verkoopt, maar alleen onder submerken. Bijvoorbeeld Unilever.
    Een lange pagina mag dus best. Toch goed om in gedachten te houden.

  4. @Kristian: of je nu de website van een niet nader te noemen zuivelreus hebt, of een webshop waarbij je een product wil verkopen, dit is de essentie:
    “het is voor bezoekers een minder grote stap om te scrollen, dan om te klikken.”
    Dus als je een verhaal te vertellen hebt (en dat heb je altijd) kun je het bezoekers het beste zo gemakkelijk mogelijk maken door ze te laten scrollen in plaats van klikken.

  5. Christ, ten eerste fantastische blog (gister nog getwitterd;)), congrats! Ten tweede weet ik niet of ik helemaal eens moet zijn met lange landingpage’s (ondanks dat ik er vaker over heb gelezen).
    Lange landingpage’s zullen veel meer content bevatten dan een korte landingpage, nu heb ik van de week nog geleerd dat er binnen HCI 3 loads zijn (cognitief, visueel en motorisch). Waarbij cognitieve load de meeste belasting legt op de gebruiker en motorisch de minste. Vanuit dit standpunt zou je liever korte landingpages pages hebben (minder cognitieve load), dan enorm lange waarbij dus het gevaar kan ontstaan dat de gebruiker afhaakt door de cognitieve load.
    Korte landingpage in combinatie met persuasive design lijkt me de beste combinatie, maar ik ben benieuwd naar jou mening hierop?:)

  6. Hoi Laurens,
    Leuk dat je hier reageert en bedankt voor het compliment. Ik snap het verhaal van de cognitive load, maar volgens mij blijft dit de essentie: “het is voor bezoekers een minder grote stap om te scrollen, dan om te klikken”. Daarom pleit ik voor lange landingspagina met bovenaan een samenvatting van de hele pagina (die samenvatting vergt een lage cognitive load). Mensen die geinteresseerd zijn in je aanbod scrollen vervolgens naar beneden (scrollen, want klikken kost dus meer moeite). Dan krijgt je dus automatisch lange landingspagina’s.

  7. Hey Christ, ik ben het daar wel mee eens. Een juist uitgevoerde lange landing-page, waarbij de informatie goed doordacht is neergezet (en niet alles onder elkaar geplakt) en met duidelijke samenvatting aan het begin en per sub-sectie, is de beste van beide werelden. Minimale motorische load en afname van de cognitieve load:)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *