Het gouden concept & businessmodel van Werkspot

Van de week viel mijn oog op een onopvallend bericht op Emerce waarin werd vermeld dat de Telefoongids BV een belang van 50% heeft genomen in klusmarktplaats Werkspot. Dat belang vind ik verder niet zo interessant, maar ik werd vooral nieuwsgierig naar Werkspot, een website die ik nog helemaal niet kende. Werkspot blijkt een 100% Nederlands voorbeeld te zijn van een site met het ideale businessmodel van aggereren, selecteren en ordenen. Van strategie tot uitvoering zit Werkspot goed in elkaar, daarom hier een nadere beschouwing.
Wat is Werkspot?
Werkspot is een marktplaats (annex veilingwebsite) voor klussen in en rond het huis. De werking van de site is: is eenvoudig: opdrachtgevers plaatsen hun klus. Vervolgens brengen ingeschreven klusbedrijven en vakmannen hier een bieding op uit. Wanneer de klus is uitgevoerd geeft de opdrachtgever een cijfer aan de vakman.
De essentie van Werkspot is dat de site volledig vraaggedreven is. Dat is heel anders veel andere partijen die vraag & aanbod bij elkaar brengen. In Emerce zegt directeur Joost Gielen over het verschil met Marktplaats:

Marktplaats is meer aanbodgedreven. Dat is interessant voor producten, maar voor diensten?” Werkspot is vraaggedreven. De gebruiker kan een vraag plaatsen en krijgt hier verschillende biedingen op, vanuit verschillende invalshoeken. Bijvoorbeeld bij de vraag naar een dakkapel een voorstel van de timmerman of de aannemer.

Businessmodel & inkomsten Werkspot
Omdat Werkspot zo vraaggedreven is hoeft de particulier niets te betalen. De site drijft op inkomsten die ze ontvangen van de ingeschreven klusbedrijven en vakmannen: per maand betalen zij 17,95 voor hun lidmaatschap. Uit een artikel in de Telegraaf blijkt dat Werkspot inmiddels zo’n 5.000 bedrijven en ZZP-ers aan zich heeft weten te binden. Alleen al met die lidmaatschappen harkt Werkspot dus een miljoen aan inkomsten op jaarbasis binnen :-).
Het is mij niet bekend of de klusbedrijven ook nog een percentage wanneer ze via de website een klus hebben gescoord. In het Telegraaf-artikel zegt directeur Gielen dat de verwachting is dat er dit jaar 70.000 klussen geplaatst gaan worden. Daar is een omzet mee gemoeid  van ongeveer 200 miljoen euro (voor de klusbedrijven). Wanneer Werkspot daar nog een bepaald percentage van zou ontvangen stijgen de inkomsten dus nog verder.
Gouden concept
Volgens mij is Werkspot hoe dan ook een echte ouderwetse cashcow. Via samenwerkingsverbanden met o.a. Jaap & recentelijk de Telefoongids laten ze het bereik verder groeien. Hoe meer particulieren de site weten te vinden, hoe meer klusbedrijven een lidmaatschap zullen afnemen.
En met die lidmaatschappen heeft Werkspot een bron van steady income waar ze dankzij hun businessmodel weinig voor hoeven te doen. Uit een artikel in het FD blijkt namelijk dat ze een bruto winstmarge van 50% hebben. You do the math… :-).
De boys van Freshheads (daar komen de oprichters vandaan) hebben gewoon goud in handen. Respect.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *