Het failliete businessmodel van online adverteren

Ik zat een artikel te lezen over online adverteren, en toen bedacht ik me dat (online) businessmodellen die het moeten hebben van adverteren failliet zijn. Aan de ene kant zullen veel consumenten dat fijn vinden (no more advertising!), maar het is natuurlijk toch een trieste zaak. Voor uitgevers en andere mensen/instanties die content publiceren betekent het namelijk dat het niet meer de moeite waard is. 
Een tijdje geleden was ik bij 212 Amsterdam. Daar sprak de hoofdredacteur van Elsevier over de website van het gelijknamige blad. Het bleek dat ze met een redactie van 6 mensen (lean & mean dus) in staat zijn om maandelijks meer dan 1 miljoen unieke bezoekers te trekken. Toen het vervolgens over de inkomstenkant ging bleek dat ze net kostendekkend waren. 1 miljoen bezoekers, net kostendekkend! En dat ligt niet aan Elsevier, maar aan de markt voor online advertising. Een laag effect in combinatie met lage prijzen is dodelijk.
Ben wel benieuwd waar het in de toekomst naar toe zal gaan. De hele mediawereld houdt tycoon Rupert Murdoch  goed in de gaten. Hij roept de laatste tijd dat consumenten moeten gaan betalen voor goede content. Zou het dan toch die kant op gaan? Wie het weet mag het zeggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *