Het businessmodel van Sellaband (maar dan heel cool!)

sellaband_businessmodel
Bovenstaand schema (klik voor groot formaat) beschrijft het businessmodel van Sellaband, maar dan heel cool! Niks geen lange ingewikkelde verhalen, maar alles uitgelegd in de vorm van 9 plaatjes corresponderend met het businessmodel canvas van Alex Osterwalder.
Sellaband
Via Sellaband kunnen artiesten een CD opnemen als er genoeg mensen zijn gevonden die in ze willen investeren (die mensen zijn de ‘believers’). In totaal moet er $ 50.000,– worden ingezameld en iedereeen kan voor $ 10,– één of meerdere aandelen kopen. Daarvoor krijgen zij een CD en ook een deel van de opbrengsten als de artiest uiteindelijk succesvol wordt.
Bij succes worden alle opbrengsten worden gedeeld tussen Sellaband, de “believers” en de artiest. Sellaband is trouwens een Nederlands initiatief (opgericht door Pim Betis & Johan Vosmeijer). Meer op Wikipedia.
Businessmodel canvas & Sellaband
Het plaatje hierboven legt dus het businessmodel van Sellaband uit in de vorm van een schema gebaseerd op het ‘businessmodel canvas’. Dat canvas zijn de 9 bouwstenen waar een goed businessmodel volgens Alex Osterwalder uit bestaat. Wat je in het schema ziet zijn:

  • Partners (o.a. Amazon, Gemeente Amsterdam, Bol.com)
  • Key activities & key resources (o.a. geld- & aandelen beheer, contractmanagment, productie & marketing)
  • Value Proposition (mooi samengevat in “fan funded music”)
  • Client Relation & distribution communication (community via hun eigen website & relaties via sellers zoals Amazon)
  • Clients (de investeerders (believers), muzikanten en muziekliefhebbers die de CD’s kopen)
  • Costs (o.a. marketing, distributie, productie, software)
  • Revenue (o.a. CD verkoop, sponsoring, rente)

Ik ben niet persé fan van het concept/model van Sellaband, maar ik moet zeggen dat de weergave in dit schema erg mooi gedaan is! 
Complexe zaken worden ineens heel begrijpelijk
Het mooie aan (goede) schema’s is dat ze complexe dingen ineens heel begrijpelijk kunnen maken. In dat kader is het volgende boek wel redelijk briljant: The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures. Een boek over hoe je complexe strategieën als een simple tekeningetje op een servetje of bierviltje krijgt. Sounds like a good book for me… Hebbu!

2 thoughts on “Het businessmodel van Sellaband (maar dan heel cool!)”

  1. Hi Christ, eind van de maand is het boek van Alex Osterwalder klaar. Hier kun je nog veel meer over business modellen lezen. Hier heeft hij het ook over integratie van design denken met management denken. Een van de technieken is visualiseren. Echt een absolute aanrader… Grt Patrick

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *