Groter dan Twitter: FarmVille

Vergeet Twitter… met 25 miljoen gebruikers stelt en het ontbreken van enige vorm van een businessmodel stelt het op dit moment niks voor. Enter “FarmVille“, een simpel online spelletje binnen Facebook, met dezelfde sociale componenten als Twitter.
FarmVille is businesswise echter een heel ander verhaal dan Twitter: het heeft veel meer gebruikers en wèl een serieus businessmodel. Het businessmodel van FarmVille is gebaseerd op “virtuele goederen”:

On any given day 500,000 tractors are sold on the Internet. But don’t start buying stock in John Deere or Caterpillar just yet. These are $20 “virtual” tractors that belong to the 50 million players of FarmVille, the largest and fastest-growing social game on the Internet. (bron: CNN)

Virtuele goederen
Laat het bovenstaande even tot je door dringen…. er worden PER DAG 500.000 virtuele tractors à $20,- verkocht op FarmVille. Ik schreef eerder al een artikel met de titel “Verkoop van virtuele goederen, da’s pas online business“, maar toen had ik nog niet het idee dat het zo groot zou kunnen worden….
Achtergrond FarmVille
Lees meer over de achtergrond van  FarmVille in het Volkskrant-artikel “Verslaafd aan de online boerderij“. Volgens de Volkskrant heeft FarmVille inmiddels trouwens al 64 miljoen gebruikers in plaats van de 50 miljoen waar CNN het over heeft.
Wat is dit?
Zijn we met met z’n allen een beetje gek geworden? Of is dit gewoon in de plaats gekomen van pre-historische activiteiten als Risk en Monopoly en moeten we daar verder niet te lang bij stil staan?

4 thoughts on “Groter dan Twitter: FarmVille”

  1. Stond ook een stuk achterop NRC en ik krijg bijzonder veel verzoeken van Facebookvrienden om er aan mee te doen. Maar ja, ik speel liever [fluister]echte[/fluister] games.
    Maar wel mooi dat dit business model er nu echt is. Er was al langer sprake van en er zijn al veel voorbeelden, maar dit is redelijk succesvol, lijkt het wel.

  2. @Jolante, @Kristian: ja, het is big business dat Farmville. Wat het vooral interessant maakt is dat ze goed na hebben gedacht over het “sociale” aspect. Als je vrienden uitnodigt krijg je punten (goed voor het virale effect), als je de akkers van je vrienden verzorgt krijg je punten (laat spelers merken dat ook anderen actief met het spel bezig zijn) etc. etc. En de verkoop van “virtual goods” maakt het ook businesswise bijzonder interessant.
    Toch maf dat er nog geen Nederlands voorbeeld van zo’n concept is. Met 7 miljoen leden moet Hyves (met een partnership) toch ook makkelijk zoiets uit kunnen rollen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *