Google voorspelt de economie, onderbouwing is wel wat dun

Google heeft weer een nieuw tooltje gelanceerd: de economische barometer. Met de tool kun je kijken naar hoe de economie er voorstaat, uitgesplitst naar verschillende branches zoals o.a. reizen, hypotheken en banen. De tool is gebaseerd op het al eerder bekende Insights for Search waarmee je trends voor bepaalde zoekwoorden kunt aflezen. De Volkskrant vat goed samen hoe de barometer tool werkt:

Waar het CBS maandelijks met enquêtes het consumentenvertrouwen peilt, kijkt Google naar de balans tussen negatieve en positieve zoektermen. Internetters zoeken tijdens een recessie bijvoorbeeld eerder op ‘tweedehands kleding’ of ‘occasion’ dan op ‘galajurk’ of ‘cabriolet’. Door de zoekdata over duizenden termen thematisch te ordenen, is het volgens Google mogelijk het sentiment in bijvoorbeeld de reis- en autobranche accuraat in kaart te brengen.

Op zich wel een mooi tooltje. Om aan te tonen hoe betrouwbaar ze zijn voert Google als argument op dat ze bij het songfestival al een paar dagen van te voren de winnaar konden voorspellen op basis van zoekgedrag. Nu lijkt mij persoonlijk het voorspellen van economische trends wel iets anders dan de potentiele winnaar van het songfestival aanwijzen, maar goed; het principe is wel hetzelfde (beide voorspellingen op basis van actueel zoekgedrag).
Onderbouwing nogal dun
De voorspellingen worden dus gedaan op basis van twee groepen woorden. Negatieve woorden (die duiden op recessie) en positieve woorden (die duiden op groei). Wanneer je op bij de grafiek op het tekstlinkje “wat zie ik hier” klikt (rechtsboven) kun je die groepen woorden per sector bekijken. Als voorbeeld neem ik even “shopping”:

Op basis van deze 25 woorden kan Google dus voorspellen hoe het gaat met het vertrouwen in de Nederlandse retail? Met slechts 25 woorden lijkt mij die onderbouwing wel wat dunnetjes… Maar goed, het zijn de boys van Google dus ze zullen er wel goed overna hebben gedacht. Of toch niet? Opvallend is dat Google de tool niet zelf heeft ontwikkeld (zoals ze normaal wel doen), maar dat het Engelse bureau Essence de econmische barometer heeft ontwikkeld.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *