Geld verdienen met internet: aggregatie is het toverwoord

Met de kredietcrisis in volle gang en de mediabedrijven die onder druk staan is de vraag “hoe verdien je eigenlijk geld op internet” actueler dan ooit. En dan heb ik het voor het gemak even niet over e-commerce-achtige zaken, maar over echt vernieuwende businessmodellen (een e-commerce site is immers gewoon een winkel -bestaand model- maar dan online).
Laat ik beginnen met een heel divers lijstje van succesvolle internetbedrijven:

  • Google
  • Marktplaats
  • Kieskeurig
  • Bellen.com
  • Nu.nl

Op het eerste gezicht hebben bovenstaande bedrijven niet zoveel met elkaar te maken. Maar als je er wat beter over nadenkt is er wel degelijk een rode draad. Al deze bedrijven aggregeren, selecteren¬†en ordenen vraag en aanbod. Ze maken dingen zoals nieuws, informatie en vraag & aanbod op de een of andere manier transparant voor de bezoeker. Google doet dat door websites te ordenen op relevantie, Bellen.com door telecom tarieven duidelijk tegen elkaar af te zetten, Nu.nl selecteert de belangrijkste nieuwsberichten van de persbureau’s etc.
Deze bedrijven zijn succesvol doordat ze allemaal lean & mean zijn. Het enige wat ze doen is aggereren, selecteren en ordenen. Als er geen persbureau’s waren en Nu.nl zou een eigen ‘echte’ redactie moeten optuigen zouden ze direct ten onder gaan (want te duur). Als Kieskeurig alle reviews zelf zou moeten schrijven zou het ook meteen over zijn (want ook te duur).
Moraal van het verhaal: als je een hele batterij specialisten (journalisten, productreviewers noem het maar op) moet inhuren om je website gevuld te houden is je businessmodel onthoudbaar. Heb je daarentegen een model dat user generated content aggereert, selecteert en/of ordent (liefst volgens een algoritme), dan ben je de koning.

1 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *