Funware: game-principes toegepast op marketing

Al eerder schreef ik over de kracht van gamedesign. Volgens mij gaat de combinatie van marketing en gamedesign een grote toekomst tegemoet. Voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over games zelf, maar over de achterliggende principes die games zo aanlokkelijk en verslavend maken. Principes die je ook op marketing kunt toepassen.
Funware
Gamedesign is dus een wat verwarrend woord. Daarom verzon game-veteraan Gabe Zichermann de term “funware“:

Call it Funware. That’s the name for applications with game-like mechanics and game-like behavior that really aren’t traditional video games. (…) While the term may be new to you, you can readily grasp it: “Facebook is a game. Tossing sheep at your friends on Facebook certainly qualifies as Funware. So does competing to get more followers on your Twitter account than your friends. And so does filling out your profile details on LinkedIn, the professional networking site that gives you a little reward if you fill out the otherwise tedious online form in full.

Funware in Google Image Labeler
Wanneer je saaie klusjes in een spel weet te veranderen zijn mensen ineens wel bereid om die saaie klusjes te doen. Een goed voorbeeld daar van is Google Image Labeler. Google wil graag de vindbaarheid van plaatjes verbeteren. Daarvoor moeten de afbeeldingen worden beschreven met behulp van tags (woorden die het plaatje beschrijven). Om daar mensen voor in te huren is onbetaalbaar en onbegonnen werk. En het is te saai om mensen het vrijwillig te laten doen. Dus wat deden ze bij Google? Ze bedachten er een spel omheen. Het werkt als volgt:

Via Image Labeler word je gekoppeld aan een andere speler. Je krijgt samen een plaatje voorgeschoteld en binnen 90 seconden (of minder) moet je proberen zoveel mogelijk zoektermen toe te kennen aan de betreffende afbeelding. Google vergelijkt de termen van de twee spelers en wanneer ze overeenkomen verdien je 100 punten. De lol zit ’em er dus in dat je zo snel mogelijk de juiste woorden aan een plaatje koppelt zodat je zoveel mogelijk punten kunt scoren. Die punten worden weer bijgehouden op een high score list en zo strijd je voor de eeuwige roem.

Voor Google is dit natuurlijk een fantastische manier om de tagging van hun plaatjes te verbeteren. Door het spel-element gaan mensen tags invoeren (wat normaal gesproken een heel saai klusje is). En door het systeem dat je alleen punten krijgt wanneer je allebei dezelfde tag invoert is de betrouwbaarheid van de omschrijvingen ook nog eens (geautomatiseerd!) gewaarborgd.
Boek
Gabe Zichermann (degene die de term “funware” bedacht) heeft een boek geschreven over het combineren van gamedesign en marketing. De titel van het boek is “Game-Based Marketing: Inspire Customer Loyalty Through Rewards, Challenges, and Contests“. Een fragment uit de beschrijving op Amazon:

Game-Based Marketing illustrates the pervasiveness of games today in business marketing, and how to better use them to create an engaged and loyal customer base. Game-Based Marketing will:

  • Explain the growing phenomenon of game-based marketing and how it works
  • Show marketers how to develop games to incorporate into their marketing strategy
  • Share fascinating examples of marketing games already in play

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar het lijkt me zeer interessant! Gaat dus zeker op mijn lijstje. Laat het me svp weten als je het boek hebt gelezen. Ik ben benieuwd wat je er van vond.
Meer lezen over games en marketing?
Wil je meer lezen over de combinatie van games en marketing, zie dan: Wat kunnen marketeers leren van gamedesign?. Een artikel wat ik eerder schreef over de psychologie van gamedesign toegepast op online marketing.

One thought on “Funware: game-principes toegepast op marketing”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *