Eenvoud als verleidende factor

Websites die gemakkelijk te gebruiken zijn zien er vaak bedriegelijk eenvoudig uit. Ik zeg met opzet “bedriegelijk” omdat juist wanneer het er eenvoudig uitziet, er aan de achterkant juist hele complexe (design)beslissingen zijn genomen. Niks is zo moeilijk dan iets complex terug te brengen zodat alleen eenvoud overblijft. Maar wanneer je er in slaagt om complexe zaken terug te brengen naar de kern heb je vrijwel zeker een verleidend product of website ontworpen.
Keep it simple
Gisteren las ik het artikel 15 Design Tips to Learn From Apple. Een mooi artikel dat laat zien hoe Apple er in slaagt om haar website er eenvoudig, maar toch verleidelijk uit laat zien. Niet verwonderlijk is het eerste punt “keep it simple”:

Take a look at Apple’s homepage and don’t think about what you see, but what you don’t see. The answer of course is visual clutter. A homepage is supposed to tell users everything about your company, to communicate all your product categories in detail, to list endless features, and to showcase your logo as big as possible. Right? According to Apple: wrong. (…) Rather than hitting you with everything they’ve got in the name of usability, they use smaller bits of information to lead you to the place that holds the content you’re really after. Look at the site you’re working on and consider how you can break the complex information up into smaller pieces that the user won’t find overwhelming.

Eenvoud is bijna automatisch verleiding
Eenvoud leidt er toe dat mensen producten en website gemakkelijker kunnen gebruiken. En wanneer iets gemakkelijk is om te gebruiken gààn mensen het ook gebruiken. In het boek “Zo denkt Steve” legt Apple-CEO Steve Jobs uit hoe eenvoud mensen overtuigt:

Bij het van start gaan van online muziekwinkel iTunes vroegen veel mensen zich af hoe iTunes ooit zou kunnen winnen van de piraterij. Waarom zou iemand een dollar uitgeven aan een nummer als hetzelfde nummer ook gratis verkrijgbaar is? Het antwoord van Steve Jobs was de “klantenervaring”. In plaats van tijd te verspillen aan het zoeken van muziek op illegale sites, konden muziekliefhebbbers nu op iTunes inloggen en de muziek met een enkele klik kopen. Ze kregen gegarandeerd betrouwbare kwaliteit, met het gemak van één keer klikken.
“Je kunt mensen alleen overhalen om niet meer te stelen door ze een wortel voor te houden, niet door ze te dreigen met een stok”, zei Jobs. “En de wortel is: wij bieden je een betere ervaring, en die kost je slechts een dollar per nummer”.

Jobs vat het hier samen onder de noemer “klantervaring”. De essentie van die goede klantervaring bij Apple is eenvoud. Eenvoud is de wortel: eenvoud is de automatische verleiding.
Wat laat je niet zien?
De belangrijkste beslissingen die je neemt bij het inrichten van een website gaan niet over de dingen die je op een pagina laat zien, maar over de dingen die je besluit nièt te laten zien. Denk altijd aan het belangrijkste doel van een specifieke pagina. Wat is het doel dat de bezoeker aan die pagina moet bereiken? Leg daar vervolgens alle aandacht op, en belangrijker nog: laat de rest achterwege.

One thought on “Eenvoud als verleidende factor”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *