E-commerce wordt componenten-business

Vorige week had Emerce een interview met Durk Jan de Bruin, de oprichter van Startpagina. Tegenwoordig is hij actief met MijnWinkel, een dienst waarbij je voor een vast bedrag per maand een e-commerce site kunt runnen. In het interview stelt de Bruin dat e-commerce een compontenten-business wordt:

Webwinkels zijn (…) gehelen van componenten. Je hebt de componenten kassa, betaalproviders, statistieken, affiliateprogramma’s, zoekmachinemarketing, enzovoort. Ondernemers horen voor zichzelf te bepalen welke component hen het best past. Voldoen de prestaties niet? Dan wissel je de ene partij in voor de andere. Het is moeilijk voor webwinkeliers om zo te denken, maar ik denk dat de markt die kant op gaat.

Die ontwikkeling van compleet pakket naar componenten is op kleine schaal stiekum al wel langer gaande, maar ik had er nog nooit zo over nagedacht. Wel een interessante constatering dus. Ik vraag me alleen af of de voordelen die genoemd waorden (voldoet het niet? partij/component inwisselen) in de praktijk ook zo makkelijk gaan. Juist het koppelen van alle systemen is wat veel site-eigenaren de meeste hoofdbrekens kost.
Uiteindelijk zal de voorspelling dat e-commerce een componenten-business wordt wel gaan uitkomen. Maar pas als er sprake is van 100% standarisatie over hoe al die componenten op elkaar aansluiten zal die componenten gedachte echt volwasssen worden. En daar zijn we volgens mij nog lang niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *