De waarheid achter het waarnemingsvermogen van website bezoekers


Voor je verder leest: bekijk bovenstaande video en test in één minuut je waarnemingsvermogen (en verbaas je over de kracht van selectieve waarneming…)
Het waarnemingsvermogen van website bezoekers
De kans is groot dat je bovenstaande video als wel eens gezien hebt. Bekijk ’em dan toch nog eens een keer en trek dan de parallel naar website bezoekers die met een bepaald door naar je site komen. De bezoekers zijn zo gefocussed op dat doel dat  ze de context in veel gevallen vrijwel niet eens zien (net zoals bij bovenstaand filmpje: het doel laat je de context volledig uit het oog verliezen).
Big, bold and beautiful
Moraal van het verhaal: als je wil dat je bezoekers iets doen (b.v: iets downloaden, in een winkelwagentje plaatsen, aanmelden, kopen etc.) zorg dan dat die gewenste actie niet te missen is. Vergeet subtiliteit, make it big, bold and beautiful!

2 Comments

  1. Op de site van een service die we aanbieden hebben we ook gemerkt dat het heel erg kan helpen om de zoekwoorden die een bezoeker gebruikt opnieuw te gebruiken in je ‘message’ (indien mogelijk). Vermoedelijk hebben ze dan meer het gevoel dat ze op een relevante page zijn aangekomen.
    We hadden vrij veel bezoekers op de blog, maar weinig die doorklikten naar de main-site van de service zelf. Dmv subtiele popup-achtige messages zijn we er toch in geslaagd veel meer bezoekers richting main-site te sturen. Deze hadden nog meer succes indien we de gebruikte zoekwoorden verwerkten in de messages zelf.
    VB: Bezoeker zocht op ‘sales tactics’ – Message: ‘Increase your sales by….’
    Of: Bezoeker zocht op ‘online crm’ – Message: ‘…. features an integrated online crm system’
    Dit werkte zo goed dat we er een user interface rond hebben gebouwd en het nu aanbieden als service op http://www.popupbooster.com. CTR-recording hebben we ook geintegreerd om gemakkelijk de effectiviteit van verschillende teksten/messages te proberen.
    Ook mogelijk interessant: pure tekst blijkt bij ons meer effectief te zijn dan mooie grafische bannertjes e.d. De gebruikers blijken grotendeels ook dezelfde resultaten te hebben.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *