De sell-out van Nu.nl

nu.nl
Dat de schoorsteen moet roken bij Ilse Media (of moet ik al Sanoma Digital zeggen>), snap ik ook wel. Maar met Nu.nl maken ze het de laatste maanden wel heel erg bont. Het lijkt wel alsof er een total sell-out aan de gang is.
Om de haverklap zie je op Nu.nl “homepage takeovers” zoals hierboven van de Staatsloterij. Volgens Ilse Media is zorgt een homepage takeover er voor dat “jouw boodschap op alle bestaande advertentieposities verschijnt op de homepage van één bepaalde website in het ilse media netwerk.” Maar bij Nu.nl gaan ze nog een stapje verder door ook de achtergrond (animerend en wel!) mee te verkopen.
Dat het niet goed gaat met de verkoop van bannerruimte is bekend. Maar is dit voor een uitgever dan echt het enige redmiddel om nog wat geld in het laatje te brengen?
Ps: zo’n homepage takeover is trouwens niet heel erg duur. Op de ratecard zie ik een bedrag staan van € 29.000,-. Een beetje adverteerder bedingt natuurlijk een korting van minimaal 40%, en vervolgens krijg je “veel voor weinig”. Geen wonder dat we de Staatsloterij zo vaak voorbij zien komen daar.
Ps 2: mhmhm… Ze hebben bij Nu.nl toch ook wel door dat hetgeen ik beschrijf misschien iets te veel van het goede is. Een redacteur van Nu.nl op Twitter:
nu.nl_twitter
Ps 3: Grappig dat je meteen kunt zien wat andere mensen vinden van deze vorm van adverteren via Twitter.
Ps 4: Shit, ik had me nog zo voorgenomen om nooit zo min mogelijk te gaan schrijven over Twitter op dit weblog. Niet gelukt vandaag…  :-).

4 thoughts on “De sell-out van Nu.nl”

  1. Een homepage takeover houdt in dat alle normale advertentieposities bezet zijn. Hier betreft het een radical, deze staat niet op de standaard ratecard en levert ook meer op dan een takeover. Overigens zijn suggesties voor nieuwe vormen van inkomsten om gratis nieuws te blijven brengen meer dan welkom.

  2. Hey Jesse,
    Goed je hier te zien. 24/7 media revisited :-).
    Bedankt voor je correctie op de homepage takeover versus radical. Ik snap het spanningsveld tussen gratis nieuws kunnen bieden en toch een commercieel bedrijf runnen. Als je gratis nieuws wil zul je ook advertising op de koop toe moeten nemen en daar verder niet over zeiken. Alleen heb ik het idee dat de vorm waarin Nu.nl misschien net te veel van het goede is. Radicals ok, maar laat dan alleen de banners animeren en hou de achtergrond statisch. Dat lijkt me op de lange termijn beter voor Nu.nl dan nu op een snelle manier het budget van de Staatsloterij incasseren.
    Overgens vond ik die nieuwe (redactioneel lijkende) uitingen van o.a. Shell van de laatste tijd wel erg goed gevonden en mooi gedaan!

  3. Still going strong. 🙂 De banners zijn wat groter geworden maar de discussie tussen gebruiksvriendelijkheid en commercie is in die 10 jaar niet veranderd. Zo blijkt weer.
    We begrijpen de impact die dit soort uigingen heeft, we hanteren daarom ook strakke regels en verboden, met name met betrekking tot het tonen van ads over de content heen, animatie, kleurgebruik en frequentie.
    Je moet toegeven dat de uiting goed is gemaakt en dat zelfs met deze uiting de leesbaarheid nog steeds in orde is. Zoals Dennis ook aangeeft is de animatie beperkt tot 1 keer per uur. We zijn dus erg voorzichtig, maar moeten ook denken aan het voortbestaan van NU.
    Over de actie met Shell zijn de meningen verdeeld, veel mensen vinden die vorm inderdaad heel helder en relevant, anderen geven aan dat daarmee de scheidslijn tussen redactioneel en commercieel teveel vervaagt. Hier blijven we ook mee experimenteren maar zullen altijd onze merkwaarden blijven bewaken en zorgen dat advertenties ook als zodanig herkenbaar zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *