De psychologie van scrollgedrag

Ondanks dat Nielsen concludeert dat slechts 20% van de mensen naar beneden scrollt bestaat er niet zoiets als pagina’s die te lang zijn. Webpagina’s zijn nooit te lang, hooguit te saai.
Zoveel onderzoek naar scrollgedrag, toch nog steeds discussie
Ondanks (of moet ik juist zeggen “dankzij) de hoeveelheid onderzoek naar scrollgedrag duikt ‘ie eens in de zoveel tijd weer op: de discussie of websitebezoekers nu wel of niet scrollen. Een artikel op Frankwatching (geschreven door oud-collega Charlotte van Dael) zorgde enkele maanden geleden voor meer dan 30 reacties die vooral gingen over de stelling “Mensen scrollen niet: plaats belangrijkste zaken in first view’.
De discussie ging zover door dat Christiaan W. Lustig er enkele dagen later een apart artikel over schreef “De paginavouw: mensen scrollen niet… of wel?” In dat artikel vind je een uitstekend overzicht van al het onderzoek dat is gedaan naar scrollgedrag.
Jacob Nielsen geeft advies
Usability guru Jacob Nielsen heeft dit jaar besloten zich ook maar weer eens in het fenomeen scrollen op websites verdiept. Zijn conclusie:

Web users spend 80% of their time looking at information above the page fold. Although users do scroll, they allocate only 20% of their attention below the fold.

Gelukkig blijft het niet alleen bij deze conclusie, maar geeft Nielsen ook advies hoe je hier nu mee om moet gaan:

  • The material that’s the most important for the users’ goals or your business goals should be above the fold.
  • People will look very far down a page if (a) the layout encourages scanning, and (b) the initially viewable information makes them believe that it will be worth their time to scroll.
  • Finally, while placing the most important stuff on top, don’t forget to put a nice morsel at the very bottom.

Lekker hapje
Een “morsel” (zie het laatste punt van Nielsen) laat zich vertalen als een “lekker hapje”. Aartjan van Erkel zou zeggen: “waar is de banaan“. Geef bezoekers dus een duidelijke call to action aan het einde van iedere pagina. Zorg dat die call to action zo verleidelijk is dat deze op bezoekers overkomt als een onweerstaanbaar “lekker hapje”.
Webpagina’s zijn nooit te lang, hooguit te saai
De belangrijkste conclusie is dat mensen wel degelijk scrollen, maar dat ze dat alleen doen wanneer ze interessante informatie vinden op die pagina. Logisch dat je de belangrijkte elementen bovenaan de pagina zet want daar komt immers iedereen. Alleen de groep waarvoor de informatie of het aanbod relevant is scrollt door naar beneden.

There’s no such thing as a too-long web page—only a too-boring one. (bron)

Het probleem zit dan ook niet in de lengte van de pagina, maar de vraag je informatie wel interessant (verleidend / motiverend) genoeg is.
Mijn advies is dan ook om je “boven de vouw” vooral te concentreren op het samenvatten van je aanbod en dit zo verleidend mogelijk te presenteren. Zo maximaliseer je de groep die zich echt gaat verdiepen in wat je te verkopen hebt. Daarna hoef je je niet meer druk te maken over hoe lang je pagina is en de vraag of mensen nu wel of niet scrollen (want dat doen ze dus wel).

4 thoughts on “De psychologie van scrollgedrag”

  1. Check ook het recente artikel op http://www.conversion-rate-experts.com/seomoz-case-study/
    Meestal lees lees je dat bij A/B testen van landingpages de page effectiever is als die is ingekort. Bij seomoz dus blijkbaar niet. Het zou er inderdaad om gaan of de page ‘engaged’ en interessant blijft.
    Direct mail marketing guru’s zweren ook bij langere salesletters. Of dat nu met een webpage te vergelijken is laat ik in het midden. Maar die mensen hebben wel ervaring (of doen goed alsof).
    Mijn bedenking bij het al dan niet scrollen is dat men ook dikwijls cijfertjes aanhaalt die dateren van voor de inburgering van muizen met scrollwieltjes. Ik kan me best voorstellen dat men veel makkelijker overgaat tot scrollen met zo’n muis – doe ik zelf ook. De popularisering van laptops met bijbehorende touchpad zal hier ongetwijfeld ook invloed op hebben.
    Nu, zelfs als er wordt gekozen om enkel ‘above the fold’ te werken: de rest van de page blijft interessant om content voor SEO reden in te verwerken. Heb recent al een aantal keren landingpages gezien waar de focus volledig op het 1e scherm ligt en de rest van de page gevuld is met oninteressant ogende text die daar enkel staat voor SEO redenen.

  2. Hoi Piet, fantastisch artikel met die SEOmoz casestudy. Het legt in detail uit hoe ze tot deze goede resultaten gekomen zijn (inclusief die lange salesletter).
    Veel richtlijnen over het vermijden van de noodzaak tot scrollen zijn inderdaad al oud. Jacob Nielsen schrijft daarover:
    “This reluctance to scroll made sense at the time, because people were used to having computers show all their choices. Dialog boxes, CD-ROM multimedia shows, and HyperCard stacks all worked that way, and didn’t require scrolling.”
    Gemakkelijkere”scroll-devices” zullen, in combinatie met het punt dat Nielsen noemt, er zeker aan hebben bijgedragen dat mensen nu sneller scrollen dan 10 / 15 jaar geleden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *