De psychologie achter Facebook games

Iedereen weet dat Facebook groot is. Groot is niet het juiste woord. Facebook is enorm. Facebook is eating the web. Een van de pilaren achter dit succes zijn de social games die je er kunt spelen (denk aan Farmville en Maffiawars). Om je een idee te geven: er zijn op dit moment meer actieve Farmville-spelers dan dat er Twitteraccounts zijn (inclusief alle “spam-accounts). Het enorme succes is te verklaren wanneer je je verdiept in de psychologische aspecten die achter deze games zitten.
Bovenstaande video gaat over die psychologische aspecten. De video is opgenomen op DICE 2010 (Design Innovate Communicate Entertain). De spreker is Jesse Schell, CEO van een game-studio, maar ook docent en onderzoeker bij het Carnegie Mellon’s Entertainment Technology Center. Kortom: he knows stuff.
Psychologische principes
Terug naar die spellen op Facebook. Wat verkaart het succes? Wat hebben ze met elkaar gemeen? Schell legt uit:

These things involve psychological tricks. Facebook games like Mafia Wars have users investing so much time that they feel spending money on virtual items is justified. “A few years ago if someone told you, ‘I’ll make a text-based mafia game and make $100 million,’ you’d say, ‘No, you won’t do that.'” But it happened.
The game WebKinz is selling typical stuffed animals, but attaching an “imaginary friend” inside that physical stuffed animal. It’s actually a digital friend kids can pull up on a computer monitor, adding a psychological attachment. Adults don’t easily pick up on it, but kids get it.

Verbinding met de realiteit
Maar het zijn niet alleen psychologische trucs die het succes achter deze Facebook games verklaren. Het gaat er ook om dat de games een verbinding leggen tussen virtualiteit en realiteit. Je zit niet meer tegen de computer te spelen, of tegen een stel vreemden aan de andere kant van de wereld, maar tegen je real-life vrienden:

What these products have, from Wii Fit to Mafia Wars to Achievements, is the ability to break through to reality. Wii Fit happens on screen, but it can change your real-world physique. Facebook games let you interact with real-world friends. Achievements give you bragging rights in the real world.

De wereld ingericht op basis van game-theorie
Tegen het eind van de presentatie gaat Jesse Schell helemaal los met fantaseren. Hij trekt de learnings vanuit de game-theorie door naar “het echte leven”. Voorbeeld: professoren op universiteiten die geen cijfers meer geven, maar studenten laten beginnen met een “level één avatar” en door kunnen groeien op basis van aanwezigheid en prestatie (net zoals in role-playing games). Of dat je punten krijgt van je verzekeringsmaatschappij wanneer je iedere dag tenminste een half uur actief beweegt (gemeten met sensoren in je kleding). Affijn: kijk vooral ook het laatste stuk van de video. Inspirerend.
Wat moet je hiermee op je eigen site?
Misschien zie je jezelf niet meteen een Facebook game maken dat door miljoenen mensen gespeeld wordt. Dat hoeft ook niet. Maar je kunt er toch iets van leren. Spel-elementen (hoe simpel ook) zijn namelijk in staat om gedrag te sturen… Alleen daarom is het dus al goed om je af en toe te verdiepen in de wereld van game design.


Zie daarom ook mijn eerdere artikel: Voeg een spelelement toe aan je website design.

One thought on “De psychologie achter Facebook games”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *