De ondergang van Google

Gisteren schreef ik nog over hoe Google de markt wakker schudt door het lanceren van een nieuw systeem voor adverteren met banners. De snelheid waarmee het bedrijf het bedrijf nieuwe innovaties aankondigt is adembenemend. Marketingfacts maakte van de week zelfs een overzicht van al het Google nieuws van de afgelopen twee weken. Klik, lees, en verbaas jezelf.
Google is here to stay zou je zeggen. Maar zelfs bedrijven waarvan je het écht niet verwacht kunnen uiteindelijk ten onder gaan. Ook voor Google bestaat dat risico dus. Venture Capitalist Ouriel Ohayon maakte een interessante presentatie met als titel “Why Google could die“. Hij maakt in zijn analyse onderscheid tussen vier verschillende bedreigingen die de ondergang van Google zouden kunnen betekenen, met daarachter de waarschijnlijkheid, tijdslijn en impact:
schema_google
Interessant om eens over na te denken hoe waarschijnlijk het is dat één van deze punten een serieuze bedreiging gaat vormen voor het voortbestaan van Google. Wat mezelf het meest verbaast is dat Google nog niet echt last lijkt het hebben van het vierde punt in bovenstaand scheme (inability to scale operational processes). Van 2 naar iets van 20.000 medewerkers in 10 jaar tijd is niet niks. Toch lijkt het ze aardig te lukken om die enorme groei in goede banen te leiden.
De hele presentatie bekijk je hier:

2 thoughts on “De ondergang van Google”

  1. Hai Christ, dank je voor je commentaar op mijn site. Ik heb de bovenstaande presentatie nog niet bekeken, maar ik kan al behoorlijk wat voorstellen bij de argumenten in je artikel. Bedankt! Ewout.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *