De kracht van "grids" in webdesign


Zonder dat je het door hebt zijn veel paginaindelingen van websites een stuk geraffineerder opgebouwd dan je denkt. Het ziet er allemaal zo logisch uit, dat het heel eenvoudig lijkt. In werkelijkheid is er waarschijnlijk heel veel denk- en designwerk aan vooraf gegaan. Voor veel designers is het proces heel intiutief: ze doen wat ze doen, maar kunnen niet precies uitleggen hoe ze bepaalde dingen doen of bedenken. Daarom is bovenstaande presentatie erg interessant. Het neemt je tot in detail mee in het proces hoe een goed (interaction) design tot stand komt.
Grids
Een goed design heeft veel te maken met de ordening van elementen op de pagina. Om dat op een logische en gestructureerde manier te doen wordt vaak gebruikt gemaakt van “grids”. De presentatie begint met een korte geschiedenis van het ontstaan van grids en waarom grids zo nuttig/belangrijk zijn.
Redesign van Yahoo
Echt interessant wordt de presenatie vanaf slide 36. Dan word je namelijk meegenomen in een fictief redesign van Yahoo. Vanaf een leeg scherm wordt eerst gestart met de kolom-indeling en vervolgens wordt de pagina steeds verder aangekleed. Het is fascinerend om te zien hoe je door gebruik te maken van de juiste hoeveelheid white-space elementen die bij elkaar horen (of juist niet) op een logische wijze kunt groeperen. Persoonlijk vind ik de “informatie-dichtheid” op de pagina wel erg hoog. Ik ben meer fan van eenvoud zoals bijvoorbeeld bij Nu.nl. Toch is die hoge informatie-dichtheid op Amerikaanse site nog vaker regel dan uitzondering, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Businessweek of Newsweek.
Hoe dan ook: de presentatie blijft een mooi inkijkje hoe je door middel van grids kunt komen tot een goede paginaindeling!

3 thoughts on “De kracht van "grids" in webdesign”

  1. Ik ben zelf sinds kort aan het experimenteren met het 960 grid system. Het bespaart me een hoop tijd om een layout in elkaar te zetten.
    Ik vind het wel typerend dat in dit voorbeeld het hele grid gebaseerd is op de advertentie in plaats van op de inhoud van de website. Natuurlijk zijn inkomsten via reclames belangrijk voor een site als Yahoo, maar het zegt wat over je houding naar bezoekers denk ik.

  2. Hi Thomas,
    Ik kende het 960 grid system nog niet, maar het ziet er erg handig uit. Ga ik me eens in verdiepen. Thanks voor de tip!
    Wat betreft “het hele grid baseren op advertenties” ben ik het niet met je eens. Inkomsten uit advertenties zijn voor Yahoo van levensbelang. Zonder die inkomsten kan de site uberhaupt niet bestaan. Ik vind dat je als opdrachtgever of designer dan ook best die advertentie-formaten als uitgangspunt mag nemen.
    Daarnaast zijn advertentieformaten één van de weinige echt vaste formats. Hoe breed een nieuwsbericht of ander artikel is maakt niet heel veel uit, maar als het om advertenties gaat moet je voldoen aan standaarden. Daarom vind ik het niet erg dat je daar mee begint en de rest van de site ‘er om heen bouwt’.
    Toch?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *