De 7 beste businessmodellen voor online

Eén van mijn favoriete onderwerpen op dit weblog is (online) businessmodellen. Vraag me niet waarom, maar ik vind het gewoon heel interessant om te kijken welke strategie bedrijven moeten volgen om online klanten aan zich te binden en geld te verdienen.
Ik kwam een oude, maar nog steeds actuele & interessante presentatie tegen van Onno Makor over online businessmodellen. Hij beschrijft in de presentatie de 7 beste online businessmodellen:

  1. Makelaarsmodel: brengen kopers en verkopers bij elkaar en faciliteren de transactie (o.a. Marktplaats & Funda)
  2. Advertentiemodel: online versie van het bestaande businessmodel uit de printmedia (o.a. Nu.nl) NB: de presentatie is uit 2007, maar ik denk dat we er nu wel achter zijn dat dit één van de meest moeizame businessmodellen voor online is.
  3. Merchantmodel: directe verkoop van goederen of diensten (o.a. Bol.com, Wehkamp)
  4. Affiliatemodel: businessmodel waarbij de partner (= affiliate) een commisie krijgt voor iedere sale of lead die dankzij hem gerealiseerd wordt (o.a. Independer & Gaslicht.com)
  5. Communitymodel: verkoop van diensten of (al dan niet virtuele) producten die een relatie hebben met de community (o.a. Qzone & Cyworld)
  6. Subscriptionmodel: de bezoeker betaalt periodiek een bedrag om toegang te hebben tot online diensten of informatie (o.a. Relatieplanet & Marktingsherpa)
  7. Shareware / Freeware: verspreiding van software is gratis, maar wanneer de software vaker gebruikt wordt moet wel worden betaald.

Mijn favoriete businessmodel
Mijn favoriete businessmodel blijft toch wel het makelaarsmodel. Het ‘enige’ wat je doet het is het bij elkaar brengen van vraag en aanbod en het faciliteren van de transactie. Vrijwel alle partijen die in Nederland maar ook internationaal echt serieus geld verdienen online werken volgens dat model. Zie bijvoorbeeld mijn eerdere post over het gouden businessmodel van Werkspot.  In dit businessmodel komt alles neer op aggregeren, selecteren en ordenen van informatie (lees: vraag & aanbod). Als je daar eenmaal een mechanisme voor hebt gevonden ben je de koning.
Specifiekere beschrijving businessmodellen in de presentatie
Ik vat de 7 typen businessmodellen hierboven nu een beetje kort door de bocht samen, maar het is interessant om ook de presentatie nog even te bekijken. Bij de meeste modellen wordt namelijk nog een onderscheid gemaakt tussen de verschillende varianten. Bij het merchantmodel kun je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen de pure online spelers zoals Bol.com, de catalogusverkopers zoals Wehkamp of de “clicks & motars” zoals Albert.nl.  Zie hier de hele presentatie:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *