De 6 wetenschappelijk bewezen principes van verleiding


Websites met een commercieel doel moeten mensen verleiden en overtuigen. De tactieken hoe je die verleiding online toepast zijn misschien nieuw, maar de onderliggende principes zijn dat allerminst. Immers: “Technology Changes, Humans Don’t“. Daarom is het interessant om bovenstaande presentatie eens goed te bekijken.
De presentatie geeft een korte uitleg van de 6 wetenschappelijk bewezen principes van verleiding. Deze principes zijn gebaseerd op het werk van professor Robert Cialdini, hij onderscheidt 6Ā wetenschappelijk onderbouwde verleidingstechnieken:
1. Wederkerigheid: als je eerst iets weggeefts of iets voor mensen doet is de kans groot dat ze daarna een verzoek van jouw kant zullen opvolgen.
2. Commitment en consistentie: als mensen eenmaal ja hebben gezegd op een klein verzoek, dan is de kans groot dat ze ook ja zeggen op een groter verzoek.
3. Sociale bewijskracht: als mensen moeten beslissen hoe ze in een situatie te worden geacht te denken of te handelen, kijken ze naar wat andere mensen in die situatie doen (en kopieren dat gedrag)
4. Sympathie: mensen zeggen het liefst ja tegen personen die ze kennen en/of aardig vinden.
5. Autoriteit: de meeste mensen zijn geprogrammeerd om te doen wat mensen (of bedrijven) met autoriteit van ze vragen.
6. Schaarste: Mensen hechten meer waarde aan zaken die moeilijker verkrijgbaar zijn.
Bekijk bovenstaande presentatie voor meer uitleg over deze principes.
En check vooral ook het meer dan uitstekende artikel van copywriter Aartjan van Erkel over hoe je de 6 principes van verleiding online toepast.

7 thoughts on “De 6 wetenschappelijk bewezen principes van verleiding”

  1. Hoi Aartjan, bedankt voor je reactie en het doorplaatsen van de link op Twitter! En het compliment over je artikel is niet meer dan zeer verdiend: heb hebt het helder beschreven en door de vele voorbeelden van online toepassingen wordt het lekker concreet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *