Cheatsheet copywriting: van moeilijk naar makkelijk

Waarom is copywriting nog altijd de meest onderschatte vorm van online marketing? Het gaat niet om een fancy design of mooie technische trucs: het zijn nog altijd de woorden op je site die je bezoekers verleiden en overtuigen om zaken met je te doen.
Eenvoud is daarbij van groot belang! Daarom in deze post 30 onnodig ingewikkelde woorden, met daarachter hun gemakkelijke variant.
Waarom is copywriting zo belangrijk?
Wanneer je teksten de bezoeker niet aanspreken kun je wel vergeten om een goed converterende website te maken. De woorden die je gebruikt zijn net zo krachtig als een verkoper in een normale winkel:

Your primary concern is writing that persuades and motivates your visitors to do business with you. This is the writing that performs the online equivalent of the conventional sales person: it develops a rapport with your visitors, provides appropriate information, helps your visitors qualify their needs, presents the solutions you can provide based on that needs, assures and inspires confidence, security and trust so your visitors feel good about doing business with you, “asks for action – all the while keeping your visitors fully engaged in the conversion process.
– fragment van Bryan Eisenberg, uit het boek Persuasive Online Copywriting

Van moeilijk naar makkelijk
Je gebruikt tekst dus om je aanbod over te brengen, maar ook om bezoekers te verleiden en overtuigen. Daarbij is eenvoud een belangrijke factor. Wanneer bezoekers moeite te moeten doen om je teksten te begrijpen haken ze af (don’t make me think!).
Maar hoe doe je dat nou, dat eenvoudig schrijven? Om te beginnen: gebruik makkelijke woorden. Hieronder vind je 30 onnodig ingewikkelde woorden, met daarachter hun gemakkelijke variant:

Controleer je teksten
Gebruik bovenstaand lijstje om je teksten te controleren. Waarschijnlijk gebruik je vaker dan je denkt onnodig ingewikkelde woorden. Door deze ingewikkelde woorden te vervangen door de eenvoudige variant maak je het je bezoeker gemakkelijker. Daardoor haken ze minder snel af en stijgen je verkoopkansen enorm.

4 thoughts on “Cheatsheet copywriting: van moeilijk naar makkelijk”

  1. Voor wat betreft bovenstaande: ik tracht te allen tijde eenvoudige taal te bezigen. Dientengevolge lijkt het mij thans niet nodig om aan de hand van de lijst mijn teksten te controleren…
    Thans geef ik uiting van etc. etc.
    Tot zover. Met name… eh… ik bedoel: vooral ‘welke’ vind ik irritant. In advertenties voor huizen gebruiken makelaars vaak ‘welke’. Maar van het linkerrijtje zijn helaas nog genoeg voorbeelden te vinden. Je kunt ze natuurlijk wel gebruiken, bijvoorbeeld ter afwisseling en variatie in de tekst. En alleen maar korte, eenvoudige zinnen is ook niet goed. Dat maakt een tekst saai.

  2. Goed boek! Ik geloof ook heel erg in copywriting. Er zijn veel sites met enorm veel bezoek en zeer lage conversie ratio’s die zich focussen op,.. je voelt hem aankomen,.. traffic ?!>!@
    Zou het kunnen zijn dat video belangrijker wordt? Een groot deel van ‘het bezoek’ is van een consumerende generatie,.. Ik bedoel niet dat video belangrijker wordt dan copywriting maar aan belang wint binnen het geheel van informeren, motiveren en overtuigen.
    Robert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *