Case: 30% meer conversie door andere koptekst


Het blijft fascinerend dat één zinnetje op een website er voor kan zorgen dat er ineens 30% meer bezoekers converteren.

Dat bleek namelijk bij een conversieoptimalisatie test van Highrise, het onovertroffen web-based CRM systeem van de makers o.a. Basecamp (projectmanagement).
Bij de conversieoptimalisatie test werd gekeken naar de invloed van de koptekst boven de verschillende productieversies.
Productversies
Highrise heeft 5 verschillende versies van hun product, met verschillende voorwaarden en verschillende prijzen:Zoals je ziet verkoopt Highrise het liefst het “Plus”-plan voor $ 49,- per maand. Maar voor ieder plan geldt dat je het 30 dagen gratis mag proberen.
Waarom de 30 dagen trial versions zo belangrijk zijn
De 30 dagen trial versions vormen een zeer belangrijk component in de verkoopstrategie van Highrise. Om gebruik te kunnen maken van zo’n gratis 30 dagen versie van het programma moet je wel eerst een account aanmaken. Inclusief al je creditcardgegevens.
Ook al hoef je nog niet te betalen: Highrise zorgt er voor dat ze al bij het proefaccount over je creditcard gegevens  beschikken. Dat maakt de “upsell” na die 30 dagen immers een stuk gemakkelijker. Je hoeft dan geen ingewikkelde formulieren meer in te vullen, maar kunt direct zonder enige hassle overgaan tot de aanschaf van een betaalde versie van het programma.
Aanmeldingen voor 30 dagen trials verhogen
Wanneer je het voorgaande in acht neemt is het logisch dat Highrise graag het aantal bezoekers dat zich aanmeldt voor zo’n 30 dagen trial wil verhogen. De conversieoptimalisatie test die ze daarvoor uitvoerden was het veranderen van de koptekst boven de verschillende productversies:
Orginele versie
De originele versie had als belangrijkste koptekst simpelweg “Start a Highrise Account”, daaronder stond nog wel in een wat kleiner lettertype “30-dag free trial on all accounts”. 
Test variant

De test variant legde juist heel erg de nadruk op het 30 dagen gratis proberen. Daarnaast werd in de regel daaronder ook nog eens benadrukt dat het aanmaken van een account je slechts 60 seconden kost.
Resultaat 
Resultaat van deze conversieoptimalisatie test was dat bij de test variant maar liefst 30% bezoekers overging tot het aanmaken van een proefaccount! Volgens de bedenker van de test ligt dat vooral aan de meer overtuigende “call to action”:

The winning result is both the strongest call to action, and the most concise. Short punchy phrases beat out longer, flowing verbiage.”

Voor meer achtergrond over deze test verwijs ik je naar het weblog van 37signals, de makers van o.a. Highrise en Basecamp. Je kunt daar ook nog een aantal andere varianten zien die ze hebben getest tegen het origineel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *