Apart fenomeen: online shops alleen voor leden

In het afgelopen jaar is er een fenomeen ontstaan wat ik in eerste instantie nog niet helemaal begreep: online shops die alleen toegankelijk zijn voor een select publiek. Normaal gesproken wil je zoveel mogelijk mensen je winkel in trekken, maar dat doen deze shops dus uitdrukkelijk niet. Je kunt alleen ‘kopen op uitnodiging’. Klinkt een beetje onlogisch, maar dat is het toch niet, ik leg verderop uit hoe dat dan zit.
In Nederland zijn de bekendste voorbeelden van dit soort shops ShopVIP.com (50.000 leden) en 42HRSClub (250.000 leden waarvan 80.000 in Nederland). Vandaag maakte Emerce bekend dat ondernemer Govert van Eerde start met Brandfield. In tegenstelling tot de meeste besloten online shops richt Brandfield zich niet op vrouwen maar op mannen. Producten die verkocht worden zijn “luxe life style-artikelen als bijvoorbeeld gadgets”.
Ik ken Govert nog uit de tijd dat de baas was van 24/7 Media waar ik jaren geleden ooit stage liep. Na 24/7 Media richtte hij TAPPS op (succesvol verkocht) en daarna was hij actief met Topclick.  Ben daarom erg benieuwd hoe dit zal lopen!
In het Emerce artikel licht van Eerde wel een tipje van de sluier hoe het concept van besloten shops werkt:

“Je hebt de zogenoemde end of life-products. De nieuwe iPhone is er, dat betekent dat er nog veel ‘oude modellen’ zijn. Leveranciers willen deze modellen in grote volumes tegen korting aanbieden, omdat het moeilijk is dat in het traditionele kanaal te doen.” Merken bieden niet graag top-producten aan voor weinig, dat kan afbreuk doen aan het merk. De besloten sites hebben een voordeel, ze komen niet voor in de zoekmachines. De aanbiedingen blijven achter gesloten deuren.”

Als je het zo leest kun je haast niet anders dan denken: “levensvatbaar concept!”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *