André Rieu is een koning

Gisteren stond op Nu.nl het bericht “André Rieu bestverkopende mannelijke artiest“. André Rieu staat op de vierde plaats in de Top 25 van bestverkochte tournees. Alleen Madonna (84,7 miljoen dollar), Tina Turner (79,9 miljoen dollar) en Britney Spears (61,5 miljoen dollar) bleven hem voor. En dan ben je toch een redelijke koning…
Nieuw segment gecreëerd
Hij is geen koning vanwege zijn muziek, dat mag duidelijk zijn. Maar hij is een koning vanwege de manier waarop hij het ‘businesswise’ heeft aangepakt. Hij is niet blijven voortmodderen in het echte genre van klassieke muziek. Daar luisteren steeds minder mensen naar en bovendien is het erg moeilijk om je daarin te onderscheiden. Aan de andere kant is hij ook niet actief geworden in het segement van de veel populairdere popmuziek. Hij heeft vanuit het niets een heel nieuw segment gecreëerd door klassieke muziek super toegankelijk te maken door er een pop-achtig entertainment sausje overheen te gooien.
Blue Ocean Strategy
André Rieu is daarmee een perfect voorbeeld van een “blue ocean strategy“. Deze term is afkomstig van auteurs Chan Kim en Renée Mauborgne van INSEAD Business school. In hun boek betogen ze dat concurrentiestrijd alleen nog maar leidt tot een bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien met elkaar vechten.  In plaats daarvan kun je beter richten op onontgonnen marktgebieden: de blauwe oceanen.
En dat is dus precies wat André Rieu heeft gedaan met zijn commerciele benadering van klassieke muziek. Hij heeft hierdoor geen concurrentie van klassieke orkesten, maar ook niet van popartiesten. “Don´t compete with your rivals, make them irrelevant” Rieu heeft zijn eigen blauwe oceaan gecreeërd.
Andere “Bule Ocean” voorbeelden

  • Nintento Wii: Een bedrijf als Nintendo past de blue ocean strategy toe met de Nintendo Wii. De Wii is primair gericht op de niet-gamers (vaders, moeders, opa’s en oma’s) en casual gamers. Terwijl Microsoft en Sony strijden om delen van de bestaande gamers markt, weet Nintendo geheel nieuwe doelgroepen aan te spreken (bron).
  • AH to Go: Een supermarkt hoort groot te zijn, met een ruim assortiment, alles voor ‘one stop shopping’ . Maar de ‘AH to Go’ winkels zijn vele malen kleiner dan een normale supermarkt, het assortiment omvat nog geen 10% van wat bij een supermarkt hoort. Maar deze ‘convenience stores’ leveren wel degelijk de toegevoegde waarde waar de consument ‘on the move’ behoefte aan heeft.  Resultaat: Er is een nieuwe markt gecreëerd, die tussen horeca en bestaande supermarkten in ligt (bron).
  • Cirque du Soleil: Er zijn heel veel circussen zonder commercieel succes. Cirque du Soleil schrapte de sterren en de dierenshows, zwakt spanning en gevaar af, versterkt de unieke locatie en creëert een thema, een hoog artistiek niveau en een verfijnde omgeving. Daarmee creëerden ze een blauwe oceen door een unieke positie te kiezen in het midden tussen circus en theater voor een heel nieuwe doelgroep (bron). 

Samenvatting Blue Ocean Strategy

View more documents from melanie_ernst.

Om nog even terug te komen op André Rieu
Je kunt van André Rieu zeggen wat je wil (en over zijn muziek ga ik het al helemaal niet hebben), maar hij is dus wel een koning vanwege de manier waarop hij een “blue ocean” heeft weten te creëeren!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *