Adverteren met banners verandert voorgoed door Google

Adverteren met banners zal vanaf nu niet meer hetzelfde zijn als vroeger. Sinds vorige week heeft Google namelijk een marktplaats voor banners gelanceerd die werkt volgens hetzelfde principe als Adwords & Adsense. Mijn verwachting is dat dit de markt voor adverteren met banners volledig op zijn kop zal zetten.
Integratie advertentiesysteem van DoubleClick
Al in 2007 heeft Google advertentiesysteem DoubleClick gekocht voor het ongelofelijke bedrag van 3,1 miljard dollar. In de afgelopen 2 jaar heeft Google er aan gewerkt om het systeem van DoubleClick om te bouwen tot een marktplaats die werkt op basis van vraag en aanbod. Een strategische move, want Google zag ook wel in de er een keer een tijd zou moeten komen dat de search-markt zou verzadigen. The Guardian hierover:

Google become a money-printing machine and now has nearly 70% of the paid-search market. This is nice for it in the short term, of course, but raises a strategic issue. What would the company do when the paid-search market was saturated? Where would the next growth area be? The answer, many think, lies in online display advertising – videos, text and interactive ads.

Met de lancering van de DoubleClick Ad Exchange betreedt Google dus deze nieuwe markt. Het slimme is ook nog eens dat het een ‘open systeem’ is. Andere advertentienetwerken (in Nederland bijvoorbeeld Webads) krijgen toegang tot het syteem en kunnen zo dus extra adverteerders werven naast hun reguliere methoden.
De belofte van DoubleClick Ad Exchange
Google belooft met hun nieuwe systeem drie dingen:

  • Kopen en verkopen van banners wordt eenvoudiger
  • Adverteren met banners zal meer resultaat op leveren & het resultaat is beter te meten
  • De marktplaats voor banners wordt een open systeem waar ook andere advertentienetwerken toegang toe hebben

De markt voor adverteren met banners zal veranderen, maar hoe?
Dat Google’s marktplaats voor banners de markt grondig zal veranderen staat voor mij wel vast. De vraag is alleen hoe dat zal gebeuren. Daar is nu nog weinig van te zeggen, het ligt ook een beetje aan de visie van Google op display advertising. Zal de reporting vooral zijn afgestemd op branding doelstellingen, of ligt de focus net als bij Adwords meer voor directe response & ROI?  
Een paar voorspellingen uit de losse pols:

  • Adverteren met banners wordt goedkoper (zoveel websites zitten met onverkochte advertentievoorraad zodat een systeem voor vraag & aanbod de prijs vrijwel zeker zal gaan drukken).
  • Adverteren met banners wordt ook interessant voor adverteerders met kleine budgetten (adverterdeers met kleine budgetten zijn niet rendabel voor de huidige advertentienetwerken en worden daarom genegeerd. Met het systeem van Google gaan de kleine adverteerders om de netwerken heen).
  • Google gaat (met een grote zak geld) op zoek naar systemen waarmee ze demografische gegevens van consumenten kunnen verzamelen (targetting op demografische gegevens is de enige manier om de ook grote adverteerders met brandingdoelstellingen te interesseren voor het DoubleClick Ad Exchange for banners systeem)

Ook een voorspelling? Laat ’em achter in bij de reacties.

One thought on “Adverteren met banners verandert voorgoed door Google”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *