7 lessen die je leert uit het design van de iPhone


Iedereen die een iPhone heeft is het er over eens dat het een fantastisch apparaat is. Maar het is nog best lastig om goed te beschrijven wàt er nou precies zou fantastisch aan deze telefoon is.

“When you get right down to it, the device doesn’t even have that many new features—it’s not like Steve Jobs invented voicemail, or text messaging, or conference calling, or mobile Web browsing….”

De features van de iPhone zijn namelijk niet heel bijzonder:

  • Je kunt er mee bellen & sms-en (niet bepaald spectaculair voor een telefoon 🙂
  • Er zit een 3 megapixel camera op (de eerste de beste Samsung of Nokia zit tegenwoordig op iets van 5 megapixel)
  • Je kunt er mee internetten (kan op iedere smartphone)
  • Er zijn applicaties beschikbaar die het surfen makkelijker maken (zijn er ook voor heel andere toestellen/systemen)

Wat maakt de iPhone dan wel bijzonder?
De makers van de iPhone hebben ingezien dat wanneer aan de basis behoeftes wordt voldaan, de features niet meer zo belangrijk zijn. Het gaat er niet zo zeer om dat je er iets “nieuws” mee kunt doen, als wel dat “wat” we er mee (bellen, berichten versturen, surfen) gemakkelijker, fijner en sneller gaat. Of zoals Don Norman het zegt:

“When technology delivers basic needs, user experience dominates”

En aan die “user experience” hebben de makers van de iPhone ontzettend veel aandacht aan besteed. En dat merk je doordat het iPhone gewoon heel fijn is om te gebruiken. De interface is super soepel. Alles voelt -anders dan bij andere telefoons- heel natuurlijk & intuitief aan.
De 7 Lessen uit het design van de iPhone
Stephen Anderson maakte bovenstaande presentatie. Hij destilleerde 7 lessen die je kunt leren uit het design van de iPhone. Voor het gemak zet ik ze hieronder neer in het Engels:

  1. Place better ‘experiences’ ahead of more features: Steve Jobs didn’t add more features  just noticed that things like voicemail, text messaging, conference calling, or mobile Web browsing were broken, and he fixed them.
  2. Start with actual experiences: Cell phones do all skinds:of stuff -calling, text messaging, web browsing, contact management, music playback, photos and video— but they do it very badly, by forcing you to press lots of experiences. tiny buttons, navigate diverse heterogeneous interfaces and squint at a tiny screen. “Everybody hates their phone,” Jobs says, “and that’s not a good thing. And there’s an opportunity there.”
  3. Solve the real problems: “Your phone’s got feet on,” he says, not Solve the real unkindly. “Why would anybody put feet on a phone?” Ive has the answer, of course: “It problems. raises the speaker on the back off the table. But the right solution is to put the speaker in the right place in the first place. That’s why our speaker isn’t on the bottom, so you can have it on the table, and you don’t need feet.” Sure enough, no feet toe the iPhone’s smooth lines.
  4. Play to think: The iPhone developed the way a lot of cool things do: with a false start. A few years ago Jobs noticed how many development dollars were being spent… on tablet PCs. …so he had Apple engineers noodle around with a tablet PC. When they showed him the touchscreen they came up with, he got excited. So excited he forgot all about tablet computers.
  5. Treat interfaces like conversations: When you need to dial, it shows you a keypad; when you need interfaces like other buttons, the screen serves them up. When you want to watch conversations. a video, the buttons disappear. Suddenly, the interface isn’t fixed and rigid, it’s fluid and molten. Software replaces hardware.
  6. Lead with a vision: Jobs demanded special treatment from a service partner, Cingular, and he got it. He even forced Cingular to re-engineer its infrastructure to handle the iPhone’s unique voicemail scheme. “They broke all their typical process rules to make it happen,” says Tony Fadell, who heads Apple’s iPod division. “They were infected by this product, and they were like, we’ve gotta do this!”
  7. Obsess on the details: Apple also places an inordinate emphasis on interface design. It sweats the cosmetic details that don’t seem very important until you really sweat them. “I actually have a photographer’s loupe that I use to look to details. make sure every pixel is right,” says Scott Forstall, Apple’s head of Platform Experience (whatever that is). “We will argue over literally a single pixel.” As a result, when you swipe your finger across the screen to unlock the iPhone, you’re not just accessing a system of nested menus, you’re entering a tiny universe, where data exist as bouncy, gemlike, animated objects that behave according to consistent rules of virtual physics.

Geen praktische handvatten, maar bedoeld als inspiratie
Bovenstaande lessen hebben natuurlijk sterk betrekking op de manier zoals Apple werkt. En ik kan me voorstellen dat je deze lessen niet zo één, twee, drie kan doortrekken naar de ontwikkeling van je eigen website of applicatie. Ze zijn daarom ook niet zo zeer bedoeld als praktische handvatten, als wel ter inspiratie om op een andere manier naar het hele proces te kijken.
Centrale les schema_where_technology_delivers_basic_needs_Don_NormanSchema: “When technology delivers basic needs, user experience dominates” – Don Norman
De centrale les die je er wat mij betreft uit kunt halen is: “doe hetgeen wat je moet doen ontzettend goed, en besteed niet te veel aandacht aan de rest”.
Goed genoeg is goed genoeg. Het toevoegen van allerlei geavanceerde mogelijkheden heeft op een bepaald punt gewoon niet meer zo heel veel zin, en dan gaat het veel meer om zaken als gebruiksgemak en esthetiek. Het bovenstaande schema van Don Norman legt dit principe mooi uit.
Apple heeft dit principe heel goed begrepen en dat is dus precies wat ze toegepast hebben met het ontwikkelen van met de iPhone. En dat is waarom deze telefoon (ondanks het ontbreken van spectaculaire features) zo’n groot succes is geworden. En deze centrale les kun je natuurlijk wèl prima toepassen op je eigen website etc.

One thought on “7 lessen die je leert uit het design van de iPhone”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *